تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,945 |
رابطه خودنظمدهی تحصیلی و مسئولیتپذیری با اضطراب امتحان دانشآموزان دختر | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 51، شهریور 1396، صفحه 63-78 اصل مقاله (145.82 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباسعلی حسین خانزاده1؛ محبوبه طاهر2؛ سیده زهرا سیدنوری3؛ زهره حبیبی3؛ فاطمه بهزادفر4؛ حاتم محمدی3 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران abbaskhanzade@gmail.com | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
اضطراب امتحان حالت تنشی است که میتواند به کاهش عملکرد تحصیلی، ضعف در یادگیری و کاهش سطح نمرههای درسی منجر گردد. پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه خودنظمدهی تحصیلی و مسئولیتپذیری با اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر دبیرستانی انجام شد. طرح پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر شهرستان رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از میان آنها نمونهای به حجم 128 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به مقیاسهای خودنظمدهی تحصیلی (کانل و ریان، 1987)، مسئولیتپذیری (کردلو، 1389) و اضطراب امتحان (ابوالقاسمی و همکاران، 1375) پاسخ دادند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین اضطراب امتحان با نمره کل خودنظمدهی تحصیلی و خردهمقیاسهای خودنظمدهی درونی و انگیزش درونی رابطه منفی و با خردهمقیاس خودنظمدهی بیرونی رابطه مثبت وجود دارد (05/0>p). همچنین نتایج نشان داد که بین اضطراب امتحان با خردهمقیاسهای احساس امنیت، حرمت خود، احساس تعلق و مسئولیتپذیری (تعهد درونی) رابطه منفی وجود دارد (05/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد از میان متغیرهای پیشبین خردهمقیاسهای مسئولیتپذیری (تعهد درونی)، خودنظمدهی درونی و انگیزش درونی میتوانند بهطور سلسلهمراتبی 35 درصد از تغییرات اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر را بهطور معنادار پیشبینی کنند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با تقویت خودنظمدهی تحصیلی و مسئولیتپذیری میتوان اضطراب امتحان را مدیریت کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: خودنظمدهی تحصیلی؛ مسئولیتپذیری؛ اضطراب امتحان؛ دانشآموزان دختر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 589 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 767 |