تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,528 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,341 |
بررسی نقش میانجیگری خودپندارهی تحصیلی در رابطهی بین الگوهای ارتباطی خانواده با انگیزهی پیشرفت | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 51، شهریور 1396، صفحه 79-96 اصل مقاله (782.99 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم صادقی1؛ آناهیتا تاشک2؛ مسعود فضیلت پور2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان Ebrahim_sa23@yahoo.com | ||
2استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خودپندارهی تحصیلی در رابطهی بین الگوهای ارتباطی خانواده با انگیزهی پیشرفت انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان به تعداد 12947 نفر بودند که از بین آنها 380 نفر (150 پسر، 230 دختر) به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامههای الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1997)، خودپندارهی تحصیلی (لی یو و وانگ، 2005)، انگیزهی پیشرفت (هرمنس، 1970) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که الگوهای ارتباطی خانواده بهطور مثبت و معنیدار پیشبینی کننده خودپندارهی تحصیلی میباشد و خودپندارهی تحصیلی نیز بهطور مثبت و معنیدار انگیزهی پیشرفت را پیشبینی میکند. الگوهای ارتباطی از طریق متغیر واسطهای خودپندارهی تحصیلی نیز انگیزهی پیشرفت را پیشبینی میکند. درنتیجهی بیشتر بودن اثرات کلی دو مسیر مستقیم و غیرمستقیم ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و خودپندارهی تحصیلی یک نقش میانجیگری نسبی برای خودپندارهی تحصیلی بین الگوهای ارتباطی با انگیزهی پیشرفت وجود دارد. نتیجه گرفته میشود که میتوان با آموزش و توجه بیشتر به روابط بین خانواده و خودپنداره افراد در افزایش انگیزهی پیشرفت، بهره گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی:الگوی ارتباطی خانواده؛ انگیزهی پیشرفت؛ خودپندارهی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 490 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 440 |