تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,309 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,931 |
مطالعه رابطه بین میزان ادراک عدالت سازمانی با سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز آذربایجانشرقی، تبریز | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 5، دوره 10، شماره 36، مهر 1396، صفحه 98-83 اصل مقاله (414.02 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جلال معالی1؛ مهران صمدی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی، واحدتبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحدتبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تحقیق حاضر به منظور تعیین رابطه میزان ادراک عدالت سازمانی با سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز و رابطه معنادار بین آن میباشد. جامعه آماری تمامی کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز که 235 نفر اعم از کارکنان حقالزحمهای، قراردادی و رسمی دائمی میباشند. 147 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه و به روش تصادفی طبقهای انتخاب گردید. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است که به لحاظ هدف کاربردی بوده و به صورت میدانی انجام گرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده که در جریان مطالعه میدانی از دو پرسشنامه عدالت سازمانی(نیهوف و مورمن، 1998)[1] و پرسشنامه وجدان کاری از مدل(کاستا و مکگرای، 1992)[2] به عنوان ابزار پژوهش استفاده گردیده است. نتایج یافتهها بیانگر این است که بین ادراک عدالت سازمانی و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز و ابعاد آن در عدالت توزیعی، رویهای، تعاملی، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد، اما بین عدالت اطلاعاتی ارتباط مثبت و معناداری وجود ندارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عدالت سازمانی؛ وجدان کاری؛ صداوسیمای مرکز تبریز | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعه رابطه بین میزان ادراک عدالت سازمانی با سطح وجدان کاری جلال معالی[1] مهران صمدی[2] تاریخ دریافت مقاله:25/9/1395 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:6/5/1396 چکیده تحقیق حاضر به منظور تعیین رابطه میزان ادراک عدالت سازمانی با سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز و رابطه معنادار بین آن میباشد. جامعه آماری تمامی کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز که 235 نفر اعم از کارکنان حقالزحمهای، قراردادی و رسمی دائمی میباشند. 147 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه و به روش تصادفی طبقهای انتخاب گردید. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است که به لحاظ هدف کاربردی بوده و به صورت میدانی انجام گرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده که در جریان مطالعه میدانی از دو پرسشنامه عدالت سازمانی(نیهوف و مورمن، 1998)[3] و پرسشنامه وجدان کاری از مدل(کاستا و مکگرای، 1992)[4] به عنوان ابزار پژوهش استفاده گردیده است. نتایج یافتهها بیانگر این است که بین ادراک عدالت سازمانی و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز و ابعاد آن در عدالت توزیعی، رویهای، تعاملی، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد، اما بین عدالت اطلاعاتی ارتباط مثبت و معناداری وجود ندارد. واژگان کلیدی: عدالت سازمانی، وجدان کاری، صداوسیمای مرکز تبریز. بیان مسئله معمولاً وجدان به عنوان نیرویی درونی تعریف میشود که فرد یا جامعه را به سمت رفتارهای نیک و صحیح هدایت میکند، این قوا یا نیرو که در حوزه قلب یا روحیات انسان قرار دارد از طریق فرایندی پیچیده، تاثیرات خویش را برحوزه اندیشه و رفتارها باقی میگذارد. استیفن رابینز درکتاب خود تحت عنوان «مدیریت» وجدان را اصول و قوانین درونزای اخلاقی تعریف کرده است که رفتار صحیح را تقویت میکند(حبیبی، 1376: 117). احساس نابرابری موجب تنش و تعارض میگردد و بر میزان کیفیت کار کارکنان و رضایت شغلیآنان اثر میگذارد. درچنین سازمانهایی، هنجارهای مربوط به کارکمتر درونی شده و حتی به تدریج از پایبندی و تعهد افراد کاسته میشود، در نتیجه میزان وجدان کار افراد کاهش مییابد(رحمانی، 1382: 46). وجدان کاری موجب میشود کارکنان نظام اداری و سازمانی کشور، توانمندیها، استعدادها و تخصصها نه تنها بدون کنترل بلکه به طور داوطلبانه در جهت تحقق اهداف سازمان قرار دهندکه در سایه این وجدان کاری برنامههای توسعه پایدار کشور بیمه میشوند(سلطانی، 1377: 74). همبستگی مثبت و معنیدار سطح وجدان کار با شیوه مدیریت مشارکتی و تفویضی، تناسب شغلی و احساس مثبت از وجود عدالت سازمانی و سطح تخصص کارکنان میباشد(ساروخانی و طالبیان، 1381). جّو سازمانی مناسب، روابط انسانی صحیح، عوامل انگیزشی، سیستم ارزشیابی، عوامل فرهنگی و رهبری آموزشی در گسترش وجدان کاری موثر است(شفیعپور مطلق، 1377: 34). درنظریههای بیان شده از اندیشمندان علوم اجتماعی عموماً بر اهمیت وجود برابری و عدالت سازمانی در جهت بهرهوری و راندمان مناسب کارکنان یک سازمان و نهادینه شدن وجدانکاری در بین کارمندان یک سازمان تاکید فراوان شده است و اصولاً رابطه بین عدالت سازمانی و سطح وجدان کاری را انکار ناپذیر تلقی کردهاند. وجدانکاری گرایش به انجام دادن صحیح کار و رضایت شغلی بدون نظارت مستقیم میباشد. وجدان کاری عاملی درونی برای همساز و همسان کردن رفتار سازمانی فرد میباشد. وجدان کاری، مجموعه کیفیات روانی و اعتقادی افراد درمحیط کار است که قابل تشدید و تضعیف شدن میباشد(معیدفر، 1380: 16). باتوجه به تعریفهای یاد شده از وجدان و کار، پژوهشگران برای «وجدانکاری» تعریفهای متعددی عرضه کردهاند: از جمله این که «وجدان کاری بازگو کننده انگیزه درونی است که هر فرد با توجه به آن و با شناخت کامل به وظایف محوله، درصدد انجام بهینه کار خویش بر میآید. بنابراین، ملکهای که بر طبق آن کاری بدون احتیاج به محرکهای خارجی، با دقت و کامل انجام گیرد، برخاسته از وجدان کاری به شمار میآید. به طور خلاصه میتوان گفت وجدان کاری برابر است با حالت ثابت درونی که فرد را به انجام درست دقیق کار، با میل و رغبت و اشتیاق ترغیب میکند(منطقی، 1375: 8). وجدان کاری عاملی است که سبب میشود فرد بدون وجود هیچ کنترل خارجی و فیزیکی و به انگیزه درونی، از هیچ کوششی برای انجام خوب و درستکاری که بر عهده او گذاشته شده است، فروگذاری نکند(نادری قمی، 1375: 2). در این تحقیق رابطه بین میزان ادراک عدالت سازمانی با سطح وجدان کاری آنان با توجه به تنوع شغلی سازمان و میزان رعایت عدالت مورد مطالعه قرار گرفت. سوال اصلی و مساله پژوهش حاضر چنین بود که چه رابطهای بین میزان ادراک عدالت سازمانی با سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز وجود دارد؟
اهداف تحقیق هدف اصلی هدف تعیین رابطه میزان ادراک عدالت سازمانی با سطح وجدان کاری کارکنان صدا وسیمای مرکز تبریز.
اهداف فرعی - تعیین رابطه بین عدالت توزیعی و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز. - تعیین رابطه بین عدالت رویه ای و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز. - تعیین رابطه بین عدالت تعاملی وسطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز. - تعیین رابطه بین عدالت اطلاعاتی و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز. هنگامی که افراد نگرش مثبتی را نسبت به کار، مدیریت، و یا کل سازمانی را که در آن مشغول به کار هستند را داشته باشند، انگیزه آنان جهت انجام بهتر کار بیشتر میشود و عکس این قضیه نیز صادق است، نگرشافراد متاثر از ادراکات آنان نسبت به میزان رعایت عدالت درسازمان میباشد(کول و دیگران1، 2004 : [5]20).
فرضیههای تحقیق بین میزان ادراک عدالت سازمانی با سطح وجدانکاری کارکنان صدا و سیمای مرکز آذربایجانشرقی، تبریز رابطه وجود دارد. - بین میزان عدالت توزیعی و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز رابطه وجود دارد. - بین میزان عدالت رویهای و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز رابطه وجود دارد. - بین میزان عدالت تعاملی و سطح وجدان کاری کارکنان صداوسیمای مرکز تبریز رابطه وجود دارد. - بین میزان عدالت اطلاعاتی و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز رابطه وجود دارد.
متغیرهای تحقیق متغیر مستقل (پیش بین): در این پژوهش متغیر مستقل (پیش بین) ادراک عدالت سازمانی است. متغیر وابسته (ملاک): در این پژوهش متغیر وابسته (ملاک) که تحت تاثیر متغیر مستقل میباشد سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز است.
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها عدالت سازمانی عدالت توزیعی عدالت توزیعی، روندی برابر آنست به طوریکه افراد مایلند درقبال انجامکار پاداش منصفانهای دریافت کنند. به عبارت دیگر به اندازه همکارانشان از پاداشهای انجام کار بهرهمند شوند(اخوانکاظمی و بهرام، 1382: 43). تعیین رابطه بین عدالت توزیعی و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز و امتیازی که آزمودنی با پاسخ دادن به 6 سوال، پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن میگیرد.
عدالت رویهای عدالت رویهای یعنی عدالت درک شده از فرآیندی که برای تعیین توزیع پاداشها استفاده میشود. (رابینز، 2001: 497). تعیین رابطه بین عدالت رویهای و سطح وجدانکاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز و امتیازی که آزمودنی با پاسخ به 4 سوال پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن میگیرد.
عدالت تعاملی عدالت تعاملی (مراودهای) شامل روشی استکه عدالت سازمانی توسط سرپرستان به زیردستان منتقل میشود(همان). تعیین رابطه بین عدالت تعاملی و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز و امتیازی که آزمودنی با پاسخ دادن به 8 سوال پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن میگیرد.
عدالت اطلاعاتی عدالت اطلاعاتی اشاره دارد به تهیه اطلاعات به موقع و لازم درباره تصمیمات و رویهها به رغم بسیاری از محققان عدالت اطلاعاتی به صداقت و توضیح کافی در مورد تصمیمگیریها در سازمان اشاره دارد (یعقوبی، 1392: 41). تعیین رابطه بین عدالت اطلاعاتی و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز و امتیازی که آزمودنی با پاسخ دادن به 4 سوال پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن میگیرد. برای سنجش عدالت سازمانی در این تحقیق از پرسشنامه نیهوف و مورمن استفاده میشود که شامل 22 سوال و در مقیاس پنج درجهای لیکرت تنظیم شده است و چهار بعد عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت تعاملی (مراودهای) و عدالت اطلاعاتی را در بر میگیرد. روائی و پایایی این پرسشنامه در پژوهش نعامی و شکرشکن ذکر شده است.
وجدان کاری دلبستگی و علاقه به کار کارکنانی که با شور وشعف و با نوعی دلبستگی به کار میپردازند، علاقه وافری از خود نشان میدهند(طالبیان، 1382: 120). تعیین رابطه بین عدالت توزیعی و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز و امتیازی که آزمودنی با پاسخ دادن به 5 سوال پرسشنامه وجدان کاری کاستا و مکگرای میگیرد.
پشتکار و جدیت در کار کارکنانی که کارهای خود را جدی گرفته و با پشتکار لازم به آن عمل میکنند(همان منبع). تعیین رابطه بین عدالت رویه ای و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز و امتیازی که آزمودنی با پاسخ دادن به 4 سوال پرسشنامه وجدان کاری کاستا و مکگرای میگیرد.
روابط سالم و انسانی در محل کار کارکنان در محل کار خود با دیگر همکاران دارای روابط حسنه و خوب میباشند و به همدیگر در امور کمک میکنند(طالبیان، 1382: 120). تعیین رابطه بین عدالت تعاملی و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز و امتیازی که آزمودنی با پاسخ دادن به 3 سوال پرسشنامه وجدان کاری کاستا و مکگرای میگیرد. روح جمعی و مشارکت در کار: انگیزهها و وجدان مورد نظر در کار ایرانیان، از خلال مناسک و مراسم آنان برای انجام کارهای جمعی شکل میگرفته و تقویت میشده است(همان). تعیین رابطه بین عدالت اطلاعاتی و سطح وجدانکاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز و امتیازی که آزمودنی با پاسخ دادن به 3 سوال پرسشنامه وجدان کاری(کاستا و مکگرای، 1992)، میگیرد.
تحقیقات انجام گرفته سید جوادین و همکاران(1386)، در پژوهشی تحت عنوان "شناخت نحوه تاثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر جنبههای گوناگون رضایت شغلی و سازمانی" که جامعه آماری پژوهش 700 نفر از کارکنان شرکت دادهپردازی ایران، واقع در تهران بودهاند. تحلیل دادههای به دست آمده از 235 پرسشنامه با استفاده ازآزمون همبستگی، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری صورتگرفته است. یافتههای پژوهش نشان داده است که تاثیر ابعاد گوناگون عدالت سازمانی بر جنبههای متفاوت رضایت شغلی و سازمانی متفاوت و با درجات گوناگون بوده است. در عین حال همواره هر نوع احساس عدالت بر تعهد سازمانی، رضایت کلی شغلی، و رضایت از سرپرستان تاثیر معنادار داشته است. نتایج حاصل بیانگر آن است که بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی رابطهای معنیدار وجود دارد. مولفههای عدالت سازمانی با رضایت شغلی دارای رابطهای معنیدار هستند و ازاین مولفهها، تنها عدالت رویهای قادر به پیشبینی رضایت شغلی میباشد و از طرف دیگر متغیر تعهد سازمانی قادر به پیشبینی رضایت شغلی نمیباشند. از مولفههای تعهد سازمانی، تنها تعهد عاطفی قادر به پیشبینی رضایت شغلی میباشد. یعقوبی و همکاران(1388)، در پژوهشی تحت عنوان "رابطه عدالت سازمانی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی دربین کارکنان بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکیاصفهان" که جامعه آماری پژوهش حاضر شاملکارکنان بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان، دو بیمارستان دولتی و دو بیمارستان خصوصی است، که 110 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند که برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از روشهای توصیفی، همبستگی استفاده شده است. آزمونهای T و تحلیل واریانس به منظور تجزیه و تحلیل به کار رفته است. و نتایج تحلیلها بیانگر آن است که بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی رابطه معنیداری وجود دارد و همچنین بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی رابطه وجود دارد. همچنین نتایج به دست آمده نشان میدهند که میزان عدالت سازمانی با اختلاف کمی در بیمارستانهای خصوصی بیشتر بوده و از طرفی میزان رضایت شغلی کارکنان بیمارستان خصوصی از بیمارستان دولتی بیشتر بوده است. و لیکن در بیمارستانهای دولتی تعهد سازمانی بیشتری نسبت به بیمارستانهای خصوصی مشاهده گردیده است. غفوری ورنوسفادرانی و گلپرور(1388)، در پژوهشی با عنوان "بررسی رابطه مولفههای عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در کارکنان شهرداری شهر اصفهان" که جامعه آماری پژوهش مورد نظر کارکنان شهرداری اصفهان بودهکه 223 نفر ازکارکنان به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات جمعآوری شده ازطریق روش آماری ضریب همبستگی ساده و چندگانه (تحلیلرگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج حاکی از آن بودکه عدالت سازمانی و سه مولفه آن همبستگی مثبت و معناداری با هریک ازحیطه تعهد سازمانی (عاطفی، مستمر و هنجاری) داشته است. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز حاکی از آن بود که سه نوع عدالت سازمانی یعنی عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت مراودهای با تعهد سازمانی همبستگی چندگانه معناداری داشتهاند. گلپرور و نادی(1389)، درپژوهشی با عنوان "ارزشهای فرهنگی و انصاف: عدالت سازمانی، رضایت شغلی و ترک خدمت" که جامعه آماری این پژوهش را کارکنان ادارات نواحی آموزش و پرورش شهر اصفهان تشکیل دادهاند که از بین آنها 309 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، مدلسازی معادله ساختاری و تحلیل رگرسیون واسطهای و تعدیلی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها حاکی از آن بود که انصاف کلی با عدالت توزیعی، رویهای و تعاملی، ترک خدمت، رضایت شغلی و مادیگرایی رابطه معناداری دارد اما با فاصله قدرت، دارای رابطه معناداری نیست. نتایج حاصل از مدلسازی معادله ساختاری و تحلیل رگرسیون واسطهای نشان داد انصاف کلی به طور نسبی واسطه رابطه عدالت رویهای با ترک خدمت است، اما برای عدالت تعاملی و توزیعی چنین نقشی را ایفا نمیکند. تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی حاکی از آن بود که با احتمال زیاد، فاصله قدرت نقش تعدیلکننده را در رابطه بین انصافکلی و ترک خدمت و رضایت شغلی ایفا میکند. سعیدیان و مرادی(1388)، در پژوهشی تحت عنوان "رابطه سبکهای رهبری باس با وجدان کاری و تعهد کاری مدیران مدارس متوسطه پسران شهر اصفهان" که حجم نمونه 150 مدیر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی متناسب با حجم انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک رهبری تحولی با وجدانکاری مدیران و بین سبک رهبری تبادلی با تعهد کاری مدیران، بین سبک رهبری عدم مداخلهای با وجدان کاری مدیران رابطه معنادار وجود دارد. از دیگر نتایج این پژوهش اینکه بین دیدگاه مدیران در زمینه رهبری براساس متغیرهای دموگرافیک تفاوت مشاهده شد و در زمینه وجدانکاری و تعهد کاری از نظر مدیران بر اساس متغیرهای دموگرافیک تفاوتی مشاهده نشد. براتی و همکاران(1389)، در پژوهشی تحت عنوان "رابطه بین جو سازمانی و وجدانکاری با عملکرد شغلی" که نمونهآماری 132 نفر ازکارکنان شرکت ذوب آهن اصفهانکه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج حاکی از آن بود که وجدان کاری بر عملکرد شغلی افراد اثر میگذارد. جو سازمانی مثبت نیز میتواند این تاثیر را افزایش دهد. علیرضایی و همکاران(1392)، در پژوهشی تحت عنوان رابطه وجدان کاری با عملکرد شغلی در یک طرح همبستگی در میان 130 نفر از کارکنان شهرداری خمینیشهر اصفهان بوده که 55 نفر به طور تصادفی ساده انتخاب شدهاند. دادهها حاصل از با استفاده ضریب همبستگس پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار واقع شد. یافتههای تحقیق نشان داد ابعاد وجدانکاری قابلیت اتکا و موفقیت مداری با عملکرد شغلی عملکرد وظیفههای و زمینهای دارای رابطه مثبت و معنیداری میباشند. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بودکه از میان ابعاد وجدان کاری قابلیت اتکا توان تبیین واریانس 32 درصد عملکرد شغلی را دارا است. تحقیقات نشان دادهاند که فرآیند عدالت نقش مهمی در سازمان ایفا میکند و برخورد با افراد در سازمانها ممکن است باورها، احساسات و نگرشها را در رفتارکارکنان تحت تاثیر قرار دهد. رفتار عادلانه با کارکنان عموماً منجر به بالا رفتن تعهد آنها نسبت به سازمان میشود، و از سوی دیگر اگر افرادی که احساس بیعدالتی میکنند، به احتمال بیشتری دچار استرس شغلی شده یا در سطوح پائینی از تعهد سازمانی را از خود نشان دهند و حتی ممکن است شروع به رفتارهای ناهنجاری مثل انتقامجویی کنند (بوس، [6]2001 : 103)1. آلن و ماتاویدلو(2013)[7]، در پژوهشی در رابطه با وجدان کاری و عملکرد شغلی در میان کارکنان فردوگاهها نشان دادند که وجدان کاری تاثیر مثبت و معنیداری بر عملکرد شغلی دارد و این که قابلیت اتکا رابطه بیشتری با عملکرد وظیفهای دارد و همچنین مشخص شد که قابلیت اتکا میتواند 43 درصد از واریانس عملکرد شغلی را تبیین کند. لیپن و وندین(2001)[8]، در پژوهشی در رابطه با وجدانکاری و عملکرد شغلی گزارشکردند که قابلیت اتکا و موفقیتمداری میتوانند مجموعه عملکرد شغلی را پیشبینی کنند. نتایج تحقیق نشان دادند که هر دو متغیر رابطه مستقیم و معناداری با عملکرد دارند. سازمانها بایدکارکنان خود را با بالابردن ادراک کارمندان از عدالت سازمانی تشویق کنند، فقط زمانی کارکنان به یک سطح بالایی از رفتار سازمانی دست مییابند که ادراک آنها از عدالت سازمانی و اثر بخشی آنها در سطح بالای باشد(فیلیپ و همکاران، 2012: 5)[9]. مورمن(1991)[10] در پژوهشی تحت عنوان "رابطه بین عدالت سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی: آیا ادراک انصاف بر شهروندی کارکنان تاثیرگذار است؟" که جامعه آماری پژوهش مورد نظر نمونهگیری از دو شرکت نیمه غربی ایالت متحده آمریکا میباشد که یک نمونه 270 نفری از دو شرکت نمونهگیری شده است. اطلاعات جمعآوری شده توسط نرم افزار لیزرل 7 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصله بیانگر آن است که بین ادراک از عدالت رویهای و چهار جزء از پنج جزء رفتار شهروندی سازمانی رابطه وجود دارد. بر عکس ادراک از عدالت توزیعی هیچ تاثیر بر رفتار شهروندی سازمانی نداشته است. کولگویئت و همکاران(2001 )[11] در پژوهشی تحت عنوان "عدالت در هزاره یک بررسی فراتحلیلی بر 25 سال تحقیق در زمینه عدالت سازمانی" که جامعه آماری آن مشتمل بر 183 مطالعه و تحقیق در زمینه عدالت بوده است، اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از تکنیکهای همبستگی و فراتحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج حاصله بیانگر آن است که اگرچه ابعاد گوناگون عدالت سازمانی از متوسط تا حد بالا با هم ارتباط دارند، اما واریانس افزایشی مشارکت آنها ادراک از عدالت را توضیح داد. همچنین نتایج به طور کلی، رابطه بینظیر میان عدالت توزیعی، رویهای، بین فردی و اطلاعاتی را با سایر خروجیهای سازمان مانند رضایت شغلی، تعهد سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد را روشن ساخت. جانسون و همکاران(2006)[12] در پژوهشی تحت عنوان "زمانی که عدالت سازمانی و خودادراکی با هم تلاقی میکنند: پیامدها برای سازمان و خود اعضاء" که جامعه آماری پژوهش مورد نظر دانشجویان دوره لیسانس یکی از دانشگاههای بزرگ نیمه غربی آمریکاست که دو نمونه 1 و 2 برای دو مطالعه انتخاب شدهاند.
روش تحقیق روش تحقیق، روش پیمایش از نوع همبستگی است.
جامعه آماری جامعه آماری شاملکارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز در سال 1395 میباشد که تعداد آنها 235 نفر میباشد که با استفاده از فرمول کوکران و این تعداد به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدهاند که بر اساس تعداد کارکنان هر واحد درصد حجم نمونه همان واحد مشخص میگردد.
شیوه نمونهگیری و حجم نمونه در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده گردید و متناسب با تعداد پرسنلی که در هر مدیریت و اداره مشغول هستند، به طور نسبی تعدادی انتخاب گردیده است. بر اساس فرمول کوکران از جامعه آماری 235 نفری با سطح خطای 5 درصد، نمونه آماری برابر 147 نفر به دست آمد. متناسب با حجم جامعه هر طبقه، حجم نمونه هر طبقه محاسبه شده است و در مرحله بعد به نسبت حجم نمونه کارمندان به صورت تصادفی انتخاب شدند. از جامعه آماری 235 نفری صدا و سیمای مرکز تبریز که 23،4 درصد آن حوزه معاونت سیما، 12،7 حوزه معاونت صدا، 10،7 حوزه معاونت اطلاعات و اخبار، 8،6 حوزه معاونت اداری و مالی، 8،6 حوزه برنامهریزی، 6،3 حوزه ریاست و روابط عمومی مرکز و 29،7 درصد در سایر حوزهها مشغول به کار هستند، 147 نمونه انتخاب شد.
جدول شماره (1): خصوصیات جامعه آماری و حجم نمونه انتخابی
ابزارهای گردآوری دادهها برای سنجش عدالت سازمانی دراین تحقیق از پرسشنامه (نیهوف و مورمن)، استفاده شدکه شامل 22 سوال و در مقیاس پنج درجهای لیکرت تنظیم شده است و چهار بعد عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت تعاملی ( مراودهای ) و عدالت اطلاعاتی را در بر میگیرد. نعامی و شکرکن(۱۳۸۳) ضرایب روایی (سازهای) و پایایی (آلفای کرانباخ) این پرسشنامه را محاسبه و به ترتیب برای عدالت سازمانیکلّی 42/0 و 85/0، برای عدالت توزیعی 46/0 و 78/0، برای عدالت رویهای 57/0 و 82/0 و برای عدالت مراودهای 40/0 و 64/0 گزارش کردهاند. برای سنجش وجدانکاری در این تحقیق از پرسشنامه (کاستا و مککرای، 1992)، که شامل 15 گویه به گونه تفکیکی و با استفاده از مقیاس پنج درجهای لیکرت طراحی شده است. پرسشنامه وجدانکاری توسط براتی و همکاران(1388)، اعتباریابی شده است. درپژوهش مذکور پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 88/0 به دست آمد.
یافتههای تحقیق برای متغیر جنسیت و از کل نمونه مورد بررسی، 8/91 مرد و 2/8 درصد زن هستند. برای متغیر وضعیت تاهل و از کل نمونه مورد بررسی، 8/4 درصد مجرد و 2/95 درصد متاهل هستند. برای متغیر تحصیلات و از کل نمونه مورد بررسی، تحصیلات 19 درصد دیپلم، 8/6 درصد فوقدیپلم، 8/58 درصد لیسانس و 6/15 درصد فوق لیسانس و بالاتر میباشند. برای متغیر سن و از کل نمونه مورد بررسی، 6/13 درصد بین 30 تا 35 سال، 7/32 درصد بین 36 تا 40 سال، 49 درصد بین 41 تا 50 سال و 8/4 درصد بالای 50 سال سن دارند. برای متغیر سابقه شغلی، سابقه شغلی 8/6 درصد کمتر از 5 سال، 32 درصد بین 5 تا 15 سال، 3/46 درصد بین 16 تا 20 سال و 15 درصد بالای 20 سال سابقه شغلی دارند. برای متغیر نوع استخدام و از کل نمونه مورد بررسی، نوع استخدام 4/3 درصد حقالزحمهای، 7/70 درصد قراردادی تامین اجتماعی و 9/25 درصد رسمی دائمی سازمان صدا و سیما هستند. میانگین عدالت سازمانی برابر 93/2، کمترین مقدار برابر 35/1، و بیشترین مقدار برابر 65/4 می- باشد. میانگین عدالت توزیعی 78/2، عدالت رویهای 27/3، عدالت تعاملی (مراودهای) 79/2 و عدالت اطلاعاتی 3 میباشد. جدول شماره (2): آمارههای توصیفی عدالت سازمانی
شاخصهای توصیفی وجدان کاری میانگین وجدانکاری برابر با 11/3 و کمترین مقدار برابر با 14/1 و بیشترین مقدار برابر با 00/5 است. میانگین دلبستگی و علاقه به کار 99/2، پشتکار و جدیّت در کار 53/3، روابط سالم با همکاران و رضایت از همکاران 27/3 و در نهایت رضایت کارمندان از شرایط محیط کارشان و روح جمعی و مشارکت در کار آنها 01/3 میباشد. جدول شماره (3): آمارههای توصیفی وجدان کاری کارکنان
- فرضیه 1: بین میزان ادراک عدالت توزیعی و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز رابطه وجود دارد. برای آزمون این فرضیه، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. فرض صفر در این آزمون صفر بودن ضریب همبستگی (عدم وجود رابطه) است. اگر سطح معنیدار آزمون کمتر از 05/0 باشد فرض صفر رد خواهد شد. یعنی در این صورت بین متغیرها رابطه وجود خواهد داشت. ضریب همبستگی پیرسون برابر با 306/0 و سطح معنیداری آن 001/0 است. با توجه به این که سطح معنیداری آزمون پیرسون کمتر از 05/0 است، فرض مستقل بودن متغیرها رد میشود. یعنی بین میزان ادارک عدالت سازمانی و عدالت توزیعی با سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. - فرضیه 2: بین میزان ادراک عدالت رویهای و سطح وجدانکاری کارکنان صدا و سیمای مرکزتبریز رابطه وجود دارد. برای آزمون این فرضیه از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. فرض صفر در این آزمون صفر بودن ضریب همبستگی (عدم وجود رابطه) است. ضریب همبستگی پیرسون برابر 555/0 وسطح معنیدار آزمون 001/0 میباشد. با توجه به این که سطح معنیدار آزمون پیرسون کمتر از 05/0 است، فرض مستقل بودن متغیرها رد میشود. یعنی بین میزان ادراک عدالت سازمانی وعدالت رویهای با سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. - فرضیه 3: بین میزان ادراک عدالت تعاملی و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکزتبریز رابطه وجود دارد. برای آزمون این فرضیه از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردیده است. فرض صفر در این آزمون صفر بودن ضریب همبستگی (عدم وجود رابطه) است. ضریب همبستگی پیرسون برابر 655/0 و سطح معنیدار آزمون 001/0 است. با توجه به این که سطح معنیداری آزمون پیرسون کمتر از 05/0 است، فرض مستقل بودن متغیرها رد میشود. یعنی بین میزان ادراک عدالت سازمانی با عدالت تعاملی (مراودهای) و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. - فرضیه 4: بین میزان ادراک عدالت اطلاعاتی و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز رابطه وجود دارد. برای آزمون این فرضیه از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. فرض صفر دراین آزمون صفر بودن ضریب همبستگی (عدم وجود رابطه) است. ضریب همبستگی پیرسون برابر 537/0 و سطح معنیدار آزمون 001/0 میباشد. با توجه به این که سطح معنیدار آزمون پیرسون کمتر از 05/0 است، فرض مستقل بودن متغیرها رد میشود. یعنی بین میزان ادراک عدالت سازمانی و عدالت رویهای با سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز رابطه مثبت معنیداری وجود ندارد.
جدول شماره (4): آزمون فرضیه اصلی و همبستگی بین متغیرهای تحقیق
نتیجهگیری و بحث نتایج پژوهش حاضر که به مدت چهار ماه در صدا و سیمای مرکز تبریز (شبکه استانی سهند ) به اجرا در آمده است، حاکی از آن استکه ادراک عدالت سازمانی با سطح وجدانکاری کارکنان شاغل در واحدها و حوزههای مختلف صدا و سیمای مرکز تبریز با توجه به موقعیت زمانی و رضایت از سرپرستی و مدیران اسبق مرکز و مقایسه فعلی و نهادینه شدن سطح وجدان کاری بین کارکنان شاغل و همکارانشان، ترفیع و پاداش و حقوق و مزایا و ... رابطه معنیداری دارد. نتایج این پژوهش درخصوص فرضیه اول (وجود رابطه بین میزان عدالت توزیعی و سطح وجدانکاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز) با توجه ضریب همبستگی پیرسون برابر با 306/0، بین این دو متغیر نشان میدهدکه بین میزان ادراک عدالت سازمانی و عدالت توزیعی با سطح وجدان کاری کارکنان همبستگی مستقیم و مثبت معنیداری وجود دارد. پس نتیجهای که دریافت گردید بدین گونه بود که هر چه عدالت توزیعی نسبت به کارکنان به درستی انجام گیرد، سطح وجدان کاری کارکنان بیشتر خواهد شد. لذا با اطمینان 95 درصد این فرضیه پذیرفته میشود. این نتایج مطابق با نتایج تحقیق نعامی و شکرشکن(1385)، و اوتارخانی(1388)، و سید جوادین و دیگران(1387)، رامینمهر و همکاران(1388)، و فرناندس و سدوین (2006)، و کولگویئت(2002)، میباشد. همچنین در این پژوهش مشخص گردیدکه بین میزان عدالت توزیعی و رضایت از سرپرست و شرایط محیط کار رابطه معنیداری وجود ندارد که این بر خلاف نتیجه پژوهش یعقوبی(1387)، میباشد. با توجه به این مهم در این فرضیه بین عدالت توزیعی موجود در صدا و سیمای مرکز تبریز و وجدانکاری لمس شده، ارتباط و همبستگی درحد متوسط میباشد که نشان دهنده آن است که بر روی شاخصهای عدالت توزیعی در این اداره باید با جدیت کامل کار شود تا رابطه بین این دو متغییر از لحاظ همبستگی و شدت بهبود یابد. نتایج تحقیق در خصوص فرضیه دوم (وجود رابطه بین میزان عدالت رویهای و سطح وجدانکاری کارکنان صدا و سیمای مرکزتبریز) باضریب همبستگی پیرسون برابر 555/0 بین این دو متغیر نشان داد که بین میزان ادراک عدالت سازمانی و عدالت رویهای با سطح وجدانکاری کارکنان، همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد و باتوجه به مثبت بودن ضریب همبستگی میتوان ادعا کرد که با اطمینان 95 درصد با بالا رفتن عدالت رویهای، وجدان کاری کارکنان نیز در حد زیادی افزایش خواهد یافت. این نتایج مطابق با نتایج یعقوبی و همکاران(1388)، براتی و همکاران(1388)، رامینمهر و همکاران (1388)، و گرینبرگ(2004)، وایزنفیلد(1996)، فولکر و کونوسکی(1989)، و رابینز(2001 )، میباشد. این نوع عدالت مربوط به سهم قابل توجهی از اجرای نسبتاً مناسب بخشنامههاست. چنان چه کارکنان رویه- های انجام کار و معیارهای ارتقاء در سازمان را عادلانه بدانند، درک بیشتری از عدالت سازمانی خواهند داشت و میزان وجدان کاری آنها افزایش خواهد یافت. یافتههای تحقیق درخصوص فرضیه سوم (وجود رابطه بین میزان عدالت تعاملی و سطح وجدانکاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز) با ضریب همبستگی پیرسون برابر 655/0 بین این دو متغیر نشان داد که بین عدالت تعاملی (مراودهای) با وجدان کاری کارکنان همبستگی مثبت و معنیدار و قوی وجود دارد. نتایج تحقیقهای در دسترس همچون گلپرور و نادی(1389)، احمدی آزرم(1388)، سعیدیان و مرادی (1388)، لیاقتدار و همکاران(1389)، علیرضایی و همکاران(1392)، ناصری و محسن(1387)، علی افجه (1376)، بختیاری(1377)، بوس(2001)، لیپن و وندین(2001)، مورمن(1991)، فیلیپ و همکاران(2012)، که حاکی از رابطه بین عدالت تعاملی (مراودهای) با وجدان کاری کارکنان میباشد. کارکنان پاسخگوی پرسشنامه در صدا و سیمای مرکز تبریز چنین عقیده دارند که عدالت تعاملی علاوه بر ایجاد وجدان کاری در بین کارکنان، میتواند رضایت شغلی آنان را نیز در پی داشته باشد. و در صورتی که مسئولان امر در سازمان با کارکنان خود با ادب و احترام و صادقانه رفتار نمایند و به آنها اجازه دهند تا در مراحل اجرایی تعیین نتایج، شرکت کنند این شرایط موجب میشود تا اطمینان کارکنان به سازمان افزایش یابد. بیعدالتی و وجود تبعیض به معنای واکنشها و پاسخهای مساوی به افراد متفاوت در شرایط متفاوت است. تبعیض نه تنها در امور عادی و قابل رویت بلکه در نوع گفتار، نوع نگرش و حتی نوع گوش دادن و سایر حرکات مدیران میتواند وجود داشته باشد و کارکنان آن را بیعدالتی معنی کنند. یافتههای تحقیق در خصوص فرضیه چهارم (وجود رابطه بینمیزان عدالت اطلاعاتی و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز) با ضریب همبستگی پیرسون برابر 537/0 بین ادراک عدالت سازمانی و عدالت اطلاعاتی با سطح وجدانکاریکارکنان همبستگی مثبت و رابطه معنیداری وجود دارد. اما بین میزان عدالت اطلاعاتی و رضایت از حقوق و مزایا رابطه معنیداری وجود ندارد. بنابراین این فرضیه با اطمینان 95 درصد پذیرفته میشود. نتایج تحقیقهای انجام گرفته همچون یعقوبی(1392)، زکی(1378)، مدنی و زاهدی(1384)، براتی(1388)، و دکانیک(2010)، که حاکی از عدم رابطه بین عدالت اطلاعاتی با وجدان کاری کارکنان میباشد. پس هر چه صداقت و توضیح کافی و اجازه تصمیمگیریها در سازمان توسط مدیران به کارکنان داده شود، میزان وجدان کاری و رضایت از کار کارکنان افزایش خواهد یافت. باعنایت به نتایج به دست آمده ازاین پژوهش میتوان بیان کرد که کارکنان صدا و سیمای مرکزتبریز با برداشتهای ادراکی از رعایت انصاف و عدالت در سازمان و محل کار خود، دوست دارند که سازمان در عمل و اجرای سیاستهای خود مربوط به شغل آنان عدل و انصاف را رعایت کنند، بنابراین کارمندانی که چنین تفکراتی داشته باشند که سیاستهای سازمان بر پایه عدل و انصاف بنا نهاده شده است، احتمالاً دارای وجدان کاری و همچنین رضایت شغلی بیشتری خواهند بود و با شوق و علاقه وافری در سر کار خود حاضر و با افکاری مثبت انجام وظیفه خواهند نمود.
پیشنهادهای اجرایی با عنایت به نتایج حاصله ازاین تحقیق درخصوص عدالت سازمانی و رابطه آن با وجدانکاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز، پیشنهاد میشود. - برای همه مدیران ارشد سازمان دورههای توجیهی در رابطه با اجرای عدالت سازمانی در بین کارمندان پیشبینی شود و مدیران با عدالت سازمانی به نحو احسن آشنا شوند. - تنظیم و تقسیم شیفت کاری کارکنان به صورت عادلانه - رعایت عدالت در خصوص پاداش کارکنان - استفاده از کارکنان متبحر در امور مربوط به شغل خودشان - اطمینان دادن به کارکنان مبنی بر عدم تبعیض در سازمان - توجه مدیران به استعدادهای کارکنان و تقسیم مسئولیتهای شغلی - احترام به حقوق و تکالیف کارکنان.
منابع اخوانکاظمی، بهرام. (1382). عدالت در اندیشههای سیاسی اسلام. قم: انتشارات موسسه بوستان کتاب. براتی؛ و همکاران. (1388). رابطه ساده و چندگانه عدالت سازمانی با عملکرد شغلی در شرکت ذوب آهن اصفهان. مقاله علمی. رابینز، استیفن. (1378). رفتار سازمانی. جلد: (2). مترجمان: سیدمحمد اعرابی و علی پارسیان. تهران: انتشارات پژوهشهای اسلامی. چاپ دوم. رابینز، استیفن. (1379). تئوری سازمانی. ترجمه: حسن دانائیفرد و سیدمهدی الوانی. تهران: انتشارات صفار. رحمانی، عباسعلی. (1382). بررسی میزان وجدانکار کارکنان سازمان جهاد سازندگی خراسان. دانشگاه مشهد: دانشکده ادبیات و علوم انسانی. ساروخانی، باقر؛ و همکاران. (1381). وجدانکاری و عوامل موثر اجتماعی بر آن. جامعهشناسی ایران. دوره چهارم، شماره 4. سلطانی، ایرج. (1377). وجدان کار عامل پویائی نظام اداری کشور. کار و جامعه. 24. سیدجوادین، سیدرضا. (1387). شناخت نحوه تاثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر جنبههای گوناگون رضایت شغلی و سازمانی. نشریه مدیریت بازرگانی. دوره اول. شماره 1. شفیعپور مطلق، فرهاد. (1377). بررسی راهکارهای گسترش وجدانکاری در آموزش وپرورش، از دیدگاه معلمان و مدیران شهر اصفهان. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. غفوری؛ و همکاران. (1388). بررسی رابطه مولفههای عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در کارکنان شهرداری شهر اصفهان. مطالعات روانشناختی. دوره 5. شماره 4. غفوری ورنوسفادرانی، م؛ و گلپرور، م. (1388). بررسی رابطه مولفههای عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در کارکنان شهرداری شهر اصفهان. مطالعات روانشناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء (س)، دوره 5، شماره 4. گلپرور، محسن؛ و نادی، محمدعلی. (1389). ارزشهای فرهنگی و انصاف: عدالت سازمانی، رضایت شغلی و ترک خدمت. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره سوم، شماره 9. معیدفر، سعید. (1380). فرهنگ کار. کار و جامعه، 7. یعقوبی، مریم؛ سقاییاننژاد اصفهانی، س؛ ابولقاسم گرجی، ح؛ نوروزی، م و رضایی، ف. (1388). رابطه عدالت سازمانی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. فصلنامه علمی– پژوهشی مدیریت سلامت. دوره 12، شماره 35، صص 32-25. Johnson, R. E, Selenta, C & Lord R., G. (2006). When organizational justice and the self- concept meet: Consequences for the organization and its member. Organizational Behavior and Human Decision Processes. 99, P.p: 175–201. Morman, R. H (1991). Relationship between organizational justice and organizational citizenship behaviors: Do fairness perceptions influence employee citizenship?. Journal of applied psychology. vol 76, 6, P.p: 845-855
[1]. کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی، واحدتبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران. 2. گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحدتبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول). 3. Niehoff & Moormen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اخوانکاظمی، بهرام. (1382). عدالت در اندیشههای سیاسی اسلام. قم: انتشارات موسسه بوستان کتاب. براتی؛ و همکاران. (1388). رابطه ساده و چندگانه عدالت سازمانی با عملکرد شغلی در شرکت ذوب آهن اصفهان. مقاله علمی. رابینز، استیفن. (1378). رفتار سازمانی. جلد: (2). مترجمان: سیدمحمد اعرابی و علی پارسیان. تهران: انتشارات پژوهشهای اسلامی. چاپ دوم. رابینز، استیفن. (1379). تئوری سازمانی. ترجمه: حسن دانائیفرد و سیدمهدی الوانی. تهران: انتشارات صفار. رحمانی، عباسعلی. (1382). بررسی میزان وجدانکار کارکنان سازمان جهاد سازندگی خراسان. دانشگاه مشهد: دانشکده ادبیات و علوم انسانی. ساروخانی، باقر؛ و همکاران. (1381). وجدانکاری و عوامل موثر اجتماعی بر آن. جامعهشناسی ایران. دوره چهارم، شماره 4. سلطانی، ایرج. (1377). وجدان کار عامل پویائی نظام اداری کشور. کار و جامعه. 24. سیدجوادین، سیدرضا. (1387). شناخت نحوه تاثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر جنبههای گوناگون رضایت شغلی و سازمانی. نشریه مدیریت بازرگانی. دوره اول. شماره 1. شفیعپور مطلق، فرهاد. (1377). بررسی راهکارهای گسترش وجدانکاری در آموزش وپرورش، از دیدگاه معلمان و مدیران شهر اصفهان. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. غفوری؛ و همکاران. (1388). بررسی رابطه مولفههای عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در کارکنان شهرداری شهر اصفهان. مطالعات روانشناختی. دوره 5. شماره 4. غفوری ورنوسفادرانی، م؛ و گلپرور، م. (1388). بررسی رابطه مولفههای عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در کارکنان شهرداری شهر اصفهان. مطالعات روانشناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء (س)، دوره 5، شماره 4. گلپرور، محسن؛ و نادی، محمدعلی. (1389). ارزشهای فرهنگی و انصاف: عدالت سازمانی، رضایت شغلی و ترک خدمت. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره سوم، شماره 9. معیدفر، سعید. (1380). فرهنگ کار. کار و جامعه، 7. یعقوبی، مریم؛ سقاییاننژاد اصفهانی، س؛ ابولقاسم گرجی، ح؛ نوروزی، م و رضایی، ف. (1388). رابطه عدالت سازمانی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. فصلنامه علمی– پژوهشی مدیریت سلامت. دوره 12، شماره 35، صص 32-25. Johnson, R. E, Selenta, C & Lord R., G. (2006). When organizational justice and the self- concept meet: Consequences for the organization and its member. Organizational Behavior and Human Decision Processes. 99, P.p: 175–201. Morman, R. H (1991). Relationship between organizational justice and organizational citizenship behaviors: Do fairness perceptions influence employee citizenship?. Journal of applied psychology. vol 76, 6, P.p: 845-855
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,140 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 355 |