تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,379 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,985 |
تحلیل ویژگی های شخصیتی کارآفرینی در بین دانش آموزان دوره اول آموزش متوسطه (مطالعه موردی استان کردستان) | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 1، شهریور 1396، صفحه 49-70 اصل مقاله (919.2 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین عبداللهی* 1؛ جواد آقامحمدی2؛ عباس عباسپور3؛ علی دلاور4 | ||
1دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
4استاد دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه: تحقیقات بیانگر آن است که ویژگی های فردی و شخصیتی کارآفرینی یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده بر رفتارکارآفرینی می باشند ویژگی هایی مانند ریسک پذیری، استقلال طلبی، خلاقیت و نوآوری، تحمل ابهام، سلامت فکری، عملگرایی و غیره. هدف: این پژوهش با هدف تحلیل ویژگی های شخصیتی کارآفرینی دانش آموزان دوره اول آموزش متوسطه استان کردستان اجرا شده است. روش: به منظور بررسی و آزمون سوالات پژوهش از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش دانش آموزان دوره اول آموزش متوسطه استان کردستان و نمونه آماری مطابق با فرمول کوکران 364 نفر برآورد گردیده است. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان از آن دارد که در بین ویژگی های هشت گانه شخصیتی کارآفرینی بیشترین موافقت مربوط به عملگرایی با 58/2 و کمترین موافقت از نظر دانش آموزان مربوط به کانون کنترل با 35/2 بوده است. نتایج تحلیل عاملی بیانگر آن است که عملگرایی و نیاز به موفقیت بیشترین بار عامل و کانون کنترل و رویاپردازی کمترین بارعاملی را به خود اختصاص داده اند. نتیجه گیری: میانگین نمره کارآفرینی در هر یک از ابعاد هشت گانه نشان از آن دارد که دانش آموزان از نظر ویژگی های فردی و شخصیتی کارآفرینی در وضعیت بسیار مناسبی قرار ندارند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: کارآفرینی؛ ویژگی های شخصیتی کارآفرینی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. احمدپور داریانی، محمود و عزیزی، محمد.(1392). کارآفرینی. تهران: نشر محراب قلم. احمدپور داریانی، محمود.(1393). کارآفرینی. تهران: انتشارات ساکو. احمدی، غلامعلی و فضائلی فر، زینب.(1392). تحلیل محتوای کتاب های آموزش حرفه وفن دوره راهنمایی بر اساس شاخص های کارآفرینی. توسعه کارآفرینی،6 (1) ، 165-183. اکبری، کرامت الله. (1387). توسعه کارآفرینی رویکر آموزشی. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی. امین بیدختی، علی اکبر و قاسمی، طاهره.(1392). مقایسه ویژگی های شخصیتی مرتبط با کارآفرینی در دانش آموزان دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی شهرستان گرمسار. پژوهشهای آموزش و یادگیری،20(3)، 289-302. بادآور نهندی، یونس و زارعی، مصطفی. (1391). بررسی ویژگی های کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه های ایران. فراسوی مدیریت، 5(20)،79-100. بهرام زاده، محمدمهدی؛ باورصاد، بلقیس؛ جعفرپور، محمود. (1389). ارزیابی نقش جو سازمانی در روحیه کارآفرینی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اهواز، مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(1)، 151-180. پارسا، عبداله؛ عبدالوهابی، مرضیه؛ ظریف، سکینه. (1390). بررسی تأثیر شیوه های حل مسأله بر شخصیت کارآفرینانه. توسعه کارآفرینی، 4(14)، 145-165. جعفری مقدم، سعید و سادات فخارزاده، آرزو.(1390). توسعه ی نگرش کارآفرینانه در کتاب های درسی. توسعه کارآفرینی، 3(11)، 47-66. حسین پور، علی.(1395). مبانی کارآفرینی: مفاهیم و الگوها. تهران: انتشارات نو ردانش. خسروانی فرد، حسین و ستوده، عبدالقهار.(1392). تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره پیش دانشگاهی از نظر میزان توجه به عوامل مرتبط با کارآفرینی. پنجمین همایش ملی آموزش. تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. دلاور، علی. (1395). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.(1390). تهران: وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. شاه حسینی، علی .(1390). کارآفرینی. تهران: نشر آییژ. شهسواری، خلیل. (1394). خلاقیت و کارآفرینی. سنندج: انتشارات نوبیان. صمدآقایی، جلیل.(1382). سازمان های کارآفرین. تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی. عابدزاده، عشرت.(1391). مدیران و کارآفرینی دانش آموزان متوسطه نظری و فنی حرفه ای دخترانه شهر ری. رشد آموزش فنی حرفه ای و کاردانش، دوره8(2) ، صص40-49. عابدینی بلتریک، میمنت و عقیلی، رمضان.(1392). بررسی جایگاه مفهوم خلاقیت در کتاب های درسی دوره ابتدایی. تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، پنجمین همایش ملی آموزش. عباس زاده، حسن. (1394). گرایش به کارآفرینی. تهران: انتشارات گهواره کتابیران. عبدالخانی، علی و عبدالخانی، سکینه.(1394). تحلیل محتوای کتب کار و فناوری دوره اول متوسطه در زمینه کارآفرینی بر اساس تکنیک ویلیام و حیطه شناختی بلوم. تهران: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور. سومین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال. فروزانفر، حمید؛ فروزانفر، هومن و باروج، صمد. (1391). کارآفرینی با گرایش کارآفرینانه سازمانی. تهران: انتشارات مرکز آموزش و پژوهشهای صنعتی ایران. لاکس، مارتین و لاگونا، ماریولا.(1393). کارآفرینی رویکردی روان شناختی. ترجمه سید مصطفی رضوی و دیگران. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. محمدی زاده، سمیه؛ تجری، مجتبی و صاحبی، سمیه.(1392). تحلیل محتوای کتب درسی دوره ابتدایی با تأکید بر فرهنگ کار. تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. پنجمین همایش ملی آموزش. مرادی، میترا؛ کوهستانی، حسینعلی و بهرام زاده، حسینعلی .(1387). بررسی ویژگی های بنیادین کارآفرینی در دانش آموزان دوره متوسطه خراسان شمالی و ارائه راهکار جهت تقویت این ویژگی ها. پژوهشنامه تربیتی، 5(17)، 115-128. مقیمی، سیدمحمد؛ وکیلی، یوسف و اکبری، مرتضی.(1392). نظریه های کارآفرینی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. مقیمی، سیدمحمد و رمضان، مجید.(1392). مدیریت استراتژیک و کارآفرینی. تهران: سازمان مدیریت صنعتی. مهرام، بهروز و فرخ نژاد، محمد حسن. (1388). نقش مدرس به عنوان مؤلفه ای از برنامه درسی در نیل به کارآفرینی. پژوهشنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 9، 95-112. مرتضی نژاد، نیلوفر. (1395). ضرورتی به نام آموزش کارآفرینی. رشد مدرسه فردا، 13(2)، 45-48. یعقوبی نجف آبادی، اشرف. (1389). ضرورت آموزش کارآفرینی در همه مقاطع تحصیلی. رشد مشاور مدرسه،5(4)، صص28-32.
Anusha, K; Vijayalakshmi, K.V.L & Vijayan, N. (2015). A study on factors that influnnce decision to pursue entrepreneurship. International Journal of Social & Interdiscplinary Reasearh, Vol.4, No.3, pp60-72. Arslan, C. Dilmac, B. Hamarta, E. (2009). Coping with stress and trait anxiety in terms of locus of control: a study with Turkish university students. Social behavior and personality, 37(6), 791-800. Bosma, N. and et al. (2012). Global Entrepreneurship Monitor 2008 Executive Report. London, U.K.: London Business School and Babson Park, MA: Babson College. Chea, A.C. (2008). Entrepreneurial Venture Creation: the Application of pattern identification theory to the entrepreneurial opportunity- identification process. International journal of business and management, Vol.3, No2. Pp37-53. Decker, W.H; Calo, T.J and Weer, CH.H. (2012). Affilation motivation and interest in entrepreneurial careers. Journal of managerial psychology, Vol.27, No.3, pp302-320. Denanyoh, R; Adjei, K & Nyemekye, G.E. (2015). Factors that Impact on Entrepreneurial Intention of Tertiary Student in Ghana. International journal of business and social research, Vol.5, No.3, pp19-29. Entrialgo, M., Fernandez, E. and Vazquez, C. (2008). Characteristics of managers as determinants of entrepreneurial orientation: some Spanish evidence. Enterprise and Innovation Management Studies, Vol. 1 No. 2, pp. 187-205. Ghina, A; Simatupang, T.M & Gustomo, A. (2015). Building a Systematic Framwork for Entrepreneurship Education. Journal of Entrepreneurship Education, Vol.18, N.2, pp 73-99. Gurol, Y. Atsan, N. (2006). Entrepreneurial characteristics amongst university students some insights for entrepreneurship education and training in Turkey. Education & Training, 48(1), pp.25-38. Holienka, M; Holienkova, J; Gal, P. (2015). Entrepreneurial characteristics of students in different fields of study. Acta universitatis agriculturae et silviclturae mendelianae brunensis, vol.63, pp 1889-1879. Koech Cheruiyot, E & Bwisa, H. (2015). Factors influnencing entrepreneurial training effectiveness a survey of microfinance institutions in eldoret Town. Research journal of entrepreneurship, Vol.3, No.3, pp2-20. Mahmoud, M.A; Muharam, F.M & Mas ud, A. (2015). Factors that influnnce the entrepreneurial intintion of Nigerian Postgraduates: Preliminary analysis and data screening. Asian social Science, Vol.11, No.4, pp189-180. Mccline, R.L. (2004). Opportunity Recognition: an exploratory investagation of a component of the entrepreneurial process in the context of the health care industry: theory and practice. Tertiary education Management, vol.25, issue.2, pp81-94. Moriano, J. A. L., & Gorgievski, M. (2007). Psychology of entrepreneurship: Research and education.UNED. Mueller, S.L. & A.Thomas (2001), Culture and entrepreneurial potential: A nine country study of locus of control and innovativeness, Journal of Business Venturing, Vol. 16, Issue.1, pp. 51-57. Rajput, P.K; Srivastava, R.K & Dhulia, U. (2015). Under graduate students attitude towards Entrepreneurship- an earnest need to study. American reaserch thoughts, Vol.1, Issue.6, pp.1722-1717. Robinson, P.B., Stimpson, D.V., Huefner, J.C. and Hunt, H.K. (2005). An attitude approach to the prediction of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 15, No. 4, pp. 13-32.
Sondari, M. (2013). Is Entrepreneurship Education Really Needed: Examining the Antecedent of Entrepreneurial Career Intention? The 5th Indonesia International Conference on Innovation, Entrepreneurship, and Small Business. Stewart, W.H., Watson, W.E., Carland, J.C. and Carland, J.W. (2010). A proclivity for entrepreneurship: a comparison ofentrepreneurs, small business owners, and corporate managers. Journal of Business Venturing, Vol. 14, pp. 189-214. Tung Liang, C; Lin Chia, T & Liang, C. (2015). Effect of Personality Differences in Shaping Entrepreneurial Intention. International Journal of Business and Social Science, Vol.6, No.4 (1), pp176-166. Volkmann, Ch.K & Tokarski, K.O. (2009). Student attitudes to entrepreneurship. Management & Marketing, Vol.4, No.1, pp17-38. Yung, C.W. (2008). The relationship among leadership style. Entrepreneurial orientation and business performance, 6(3), 260-285. https://pdfs.semanticscholar.org.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,367 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,661 |