| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,606,431 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,288,950 |
آغازبندی و خاتمهسرایی در منظومههای فارسی | ||
| تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
| مقاله 6، دوره 9، شماره 32، شهریور 1396، صفحه 205-228 اصل مقاله (3.76 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| اسد صفری بندپی1؛ محمد صادقی2 | ||
| 1عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن ،ایران | ||
| 2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر،ایران. | ||
| چکیده | ||
| آغازبندی آثار ادبی در نثر و نظم از آغاز ادب فارسی دری معمول گردید. در آثار برجسته نثر فارسی اصطلاح (دیباچهنگاری) و در آثار برجسته منظوم اصطلاح (آغازبندی) مترادف یکدیگرند با این تفاوت که در منظومهها زمینه گستردهتری برای آغازبندی وجود دارد و چنین است در خاتمهنگاری و خاتمهسرایی. هنر آغازبندی و خاتمهسرایی را میتوان در ردیف فنون ادبی و بدیعی به شمار آورد. این آرایه بر ادب و بلاغت گفتار بزرگان ادب چه در نثر و چه در نظم میافزاید. مشرب فکری، فلسفی، مذهبی و جهانبینی سخنوران را میتوان از آغازبندیهای آنان در آثارشان دریافت و به اسرار درون آنان پی برد. این مقاله به واکاوی آغازبندی و خاتمهسرایی منظومه و مثنویهای برجستهی گلستان ادب فارسی میپردازد. آغازبندی در منظومه های فارسی با شاهنامه فردوسی شروع می شود و سپس سنایی در حدیقه الحقیقه به طور گسترده تری به آن می پردازد پس از سنایی پیروان مکتب سنایی چه در عرفان و چه در منظومه های غنایی همگی آغازبندی و خاتمه سرایی را تا دوره ی قاجاریه رعایت کرده اند. به ندرت منظومه و مثتوی می توان یافت که مانند مثنوی مولانا بدون آغازبندی و خاتمه سرایی باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحمید؛ نعت؛ منقبت؛ مناجات؛ مدیحه؛ براعت استهلال؛ اختتام | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 301 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 212 |
||