| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,562,593 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,326 |
جایگاه تاریخ نزد سه تن از اندیشمندان عرب معاصر محمد عابد جابری، محمد ارکون و محمد طالبی | ||
| سیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق) | ||
| مقاله 7، دوره 3، شماره 10، بهمن 1395، صفحه 127-165 اصل مقاله (801.58 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| حبیب عشایری* | ||
| دانش آموخته دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی ، دانشکده علوم سیاسی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد، تهران ، ایران | ||
| چکیده | ||
| محمد ارکون نقد سنت را پیش شرط آزادی واقعی مسلمانان قلمداد میکند و محمد عابد الجابری آن را «بحران نوآوری میداند که نمیتوان آن را حل نمود، مگر با بازخوانی انتقادی و امروزین سنت ما. الجابری مقصود خود از سنت را اینچنین بیان میکند: منظور از سنت به همان سان که در گفتمان نهضت عربی نوین و معاصر مشخص است، همان عقیده و شریعت، زبان، ادبیات، هنر، کلام، فلسفه، تصوف و… البته پیش از عصر انحطاط است.سنت اسلامی در دید عابد الجابری عبارت است از: مجموعهای عقاید، قانونگذاری و دانشهایی که در زبانی بیان و قالببندی میشوند که در عصر تدوین (سه قرن نخست هجری) و پس از آن نوشته شدهاند که با برپایی امپراتوری عثمانی در قرن دهم آخرین نمودهای آن از حرکت باز ایستاد و بر ساحل نشست.ارکون به پژوهشهای آنترپولوژی معاصر استناد میکند تا مفهوم سنت و درونمایه آن را مشخص کند. اما به اعتقاد محمد طالبی رابطهی دین و سیاست یکی از چهار موضوع اصلی مربوط به اسلام دوران ماست. دیگر موضوعات عبارتاند از: تفسیر قرآن و سنت، معرفت دینی و بحث و گفتوگوی دینی. با این حال به نظر میرسد که بحث و گفتوگو برجستهترین موضوع در آثار طالبی است؛ چه گفتوگوی درونی اسلام و چه گفتوگوی اسلام با دیگر ادیان.روش تحقیق مذکورتاریخی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "ارکون"؛ "طالبی"؛ "جابری"؛ "عقل عربی"؛ "عقل اسلامی" | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 690 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 658 |
||