| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,635,226 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,305,239 |
تأثیر آموزش حافظۀ فعال و فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر ناتوان در یادگیری ریاضی | ||
| دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
| مقاله 4، دوره 12، شماره 43، فروردین 1390، صفحه 45-53 اصل مقاله (157.7 K) | ||
| نویسندگان | ||
| نغمه خدامی* 1؛ احمد عابدی2؛ سید حمید آتش پور1 | ||
| 1دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان،اصفهان | ||
| 2دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش حافظۀ فعال و آموزش فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دارای ناتوانِ یادگیری ریاضی اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی و جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر پایۀ سوم ابتدایی دارای ناتوانی یادگیری ریاضی بودند که از میان آنها، 30 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با روش تصادفی در گروههای آزمایش (آموزش حافظۀ فعال و آموزش فراشناخت) و گواه قرار گرفتند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس هوش کودکان وکسلر (شهیم، 1364)، آزمون ایران کیمت (محمد اسماعیل و هومن، 1381) و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی (فراهانی، 1386) بود. دادهها از طریق تحلیل کواریانس بررسی شد. یافتهها نشان داد آموزش حافظۀ فعال و آموزش فراشناخت بر عملکرد تحصیلی ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی مؤثر است (01/0P < ). نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد بین دو روش آموزش حافظۀ فعال و فراشناخت، در بهبود عملکرد تحصیلی ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0P>). | ||
| کلیدواژهها | ||
| ناتوانی ریاضی؛ حافظۀ فعال؛ فراشناخت؛ دانشآموزان دختر | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 254 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 265 |
||