تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,945 |
تأثیر آموزش حل مسأله مبتنی بر نظریۀ انتخاب بر الگوهای ارتباطی زوجها | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 44، آذر 1390، صفحه 20-28 اصل مقاله (165.52 K) | ||
نویسندگان | ||
حسین کشاورز افشار1؛ مسعود اسدی* 2؛ زهرا جهان بخشی1؛ مهدی خاص محمدی3 | ||
1دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
3دانشگاه U.P.M مالزی | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش حل مسأله با تأکید بر نیازهای بنیادینِ نظریۀ انتخاب بر الگوهای ارتباطی زوجها اجرا شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی دو گروهی با پیشآزمون و پسآزمون و جامعۀ آماری شامل کلیۀ زوجهای شهر کرج بودند که از میان آنها 12 زوج (6 زوج در گروه آزمایش و 6 زوج در گروه گواه) به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار سنجش شامل پرسشنامۀ الگوهای ارتباطی (کریستنسن و سالاوی، 1984) بود و دادهها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گواه در الگوهای ارتباطی سازندۀ متقابل، اجتناب متقابل، توقع / کنارهگیری کلی، توقع مرد/ کنارهگیر زن و توقع زن / کنارهگیر مرد وجود دارد (05/0P < ). | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسأله؛ نیازهای بنیادین؛ الگوهای ارتباطی؛ زوجها | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 229 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 319 |