| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,554,029 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,265,669 |
نقش بخشش و سرسختی روان شناختی در پیش بینی امید | ||
| دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
| مقاله 2، دوره 12، شماره 45، مهر 1390، صفحه 12-19 اصل مقاله (197.67 K) | ||
| نویسندگان | ||
| عادل زاهد بابلان* ؛ عبدالله قاسم پور؛ شهناز حسن زاده | ||
| دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش ، بررسی ارتباط بین بخشش و سرسختی با امید در دانشجویان بود. در این پژوهش که توصیفی از نوع همبستگی است از میان 6400 دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی، 120 دانشجوی کارشناسی (60 پسر و 60 دختر) براساس نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مقیاس امید اشنایدر (1991) با پایایی 79/0، مقیاس سرسختی اهواز (1377) با پایایی 77/0 و مقیاس بخشش والکر و گارسوخ (2002) با پایایی 71/0 را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با نرمافزار SPSS و روشهای آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین امید با سرسختی (51/0 = r ) ؛ و امید با گذشت (53/0 = r )؛ و سرسختی با گذشت (46/0= r )، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین سرسختی و گذشت هر دو توانستند تغییرات مربوط به امید را بهصورت مثبت و معنادار پیشبینی کنند (37%= R2 ، 001/0> P ). نتایج نشان داد که بخشش و سرسختی نقش مهمی در امید دانشجویان دارد. بنابراین در حضور متغیرهای سرسختی و بخشش احتمال افزایش امید در دانشجویان بیشتر میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| امید؛ سرسختی؛ گذشت؛ دانشجو | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 884 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 645 |
||