تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,214 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,886 |
مقایسۀ تحول شناختی دانشجویان در ادراک از معناداری در زندگی | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 47، فروردین 1391، صفحه 18-28 اصل مقاله (186.85 K) | ||
نویسندگان | ||
محمد علی نادی* ؛ ایلناز سجادیان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تحول شناختی در ادراک دانشجویان از معناداری در زندگی براساس ویژگیهای جمعیتشناختی بود. روش پژوهش علّی ـ مقایسهای و جامعۀ آماری تمامی دانشجویان دختر و پسر همۀ دورههای تحصیلی دانشگاههای آزاد اسلامی واحد خوراسگان، علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی90ـ1389 بود. از بین دانشجویان این سه دانشگاه و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و برحسب فرمول تعیین کوهن و همکاران (2000)، 400 نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامۀ معناداری در زندگی مورگان و فارسیدز (2009) بود. پس از جمعآوری دادهها، با استفاده از آزمون t تکنمونهای، t نمونههای مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی، پرسشهای پژوهش بررسی شد. نتایج نشان داد که میانگین همۀ مؤلفههای معناداری در زندگی دانشجویان بجز مؤلفۀ زندگی معنادار، بالاتر از حد متوسط است (05/0 P < )، ولی جنسیت، تأهل، سال تحصیل و نوع دانشگاه بر معناداری دانشجویان تأثیری نداشته است. گروههای سنی و رشتۀ تحصیلی بر معناداری دانشجویان مؤثر بوده است. همچنین نتایج نشان داد که معناداری در زندگی یک سازۀ مستقل نیست و بالا رفتن سن باعث کاهش معناداری در زندگی دانشجویان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
معناداری در زندگی؛ دانشجویان؛ هدفمندی و معنا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 388 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 316 |