| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,568,952 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,271,569 |
مقایسۀ توانایی نظریه ذهن بین کودکان ناشنوا و شنوای 9 تا 11 سال | ||
| دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
| مقاله 7، دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 51، فروردین 1392، صفحه 63-71 اصل مقاله (479.86 K) | ||
| نویسندگان | ||
| مژگان عارفی* 1؛ مهنوش قائنی2؛ فاطمه ابراهیم پور | ||
| 1دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان | ||
| 2دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف مقایسۀ توانایی نظریۀ ذهن در کودکان ناشنوا و شنوای 9 تا 11 ساله اجرا شد. روش پژوهش پسرویدادی و جامعۀ آماری همۀ دانشآموزان شنوا و ناشنوای 9 تا 11 سالۀ شهرستان تربت جام بودند که از میان آنان 30 دانشآموز ناشنوا به روش تصادفی ساده و 30 دانشآموز شنوا به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامۀ نظریۀ ذهن (هپی، 1994) بود. عارفی (1386)، روایی و پایایی این مقیاس را تأیید کرد. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین دانشآموزان ناشنوا و شنوا در توانایی نظریۀ ذهن، با کنترل متغیر هوش عملی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0 P < ). به بیان دیگر، دانشآموزان ناشنوا در مقایسه با دانشآموزان شنوا، توانایی نظریۀ ذهن کمتری دارند. همچنین، مقایسۀ نظریۀ ذهن میان دانشآموزان ناشنوای با والدین ناشنوا و دانشآموزان ناشنوای با والدین شنوا، نشاندهندۀ بالاتر بودن میانگین نظریۀ ذهن در ناشنوایان والد ناشنوا نسبت به ناشنوایان والد شنوا بود (01/0 P < ). بین دختران و پسران ناشنوا و شنوا در نظریۀ ذهن تفاوت معنادار مشاهده گردید (01/0 P < ). | ||
| کلیدواژهها | ||
| نظریۀ ذهن؛ کودکان شنوا؛ کودکان ناشنوا | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 294 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 226 |
||