| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,565,711 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,270,298 |
مقایسه میزان اثربخشی مشاوره ی گروهی مبتنی بر رویکرد وجودی و شناختی – رفتاری بر کاهش کمرویی دانشآموزان پسر دبیرستانی | ||
| دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
| مقاله 5، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 52، شهریور 1392، صفحه 51-60 اصل مقاله (236.74 K) | ||
| نویسندگان | ||
| محراب بشیرپور* ؛ حسین سلیمی؛ کیومرث فرحبخش | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش بهمنظور مقایسۀ اثربخشی مشاورۀ گروهی مبتنی بر رویکرد وجودی و شناختی ـ رفتاری بر میزان کمرویی دانشآموزان پسر دبیرستانی در باروق انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری همۀ دانشآموزان مدارس متوسطۀ شهر باروق بودند. از میان دبیرستانهای پسرانه، از طریق نمونهگیری خوشهای دو مدرسه انتخاب شد و با اجرای پرسشنامۀ کمرویی سموعی 30 دانشآموز که کمرویی بالاتری داشتند انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. مشاورۀ گروهی مبتنی بر رویکرد وجودی به مدت هشت جلسه روی یک گروه اجرا شد و روی گروه دیگر هشت جلسۀ رویکرد شناختی ـ رفتاری اجرا شد و گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و شفه، تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروههای مطالعه تفاوت معناداری وجود دارد. آزمون تعقیبی شفه نشان داد که بین گروه گواه و گروه آزمایشی وجودی و نیز بین گروه آزمایشی شناختی ـ رفتاری و گروه گواه تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین گروههای آزمایشی وجودی و شناختی ـ رفتاری از گروه گواه بیشتر است (01/0 > P ) . | ||
| کلیدواژهها | ||
| مشاوره گروهی؛ رویکردوجودی؛ شناختی – رفتاری؛ کمرویی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 455 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 633 |
||