| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,559,909 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,268,196 |
اثربخشی مشاورۀ فراشناختی بر میزان اضطراب امتحان دانشآموزان دختر | ||
| دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
| مقاله 11، دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 54، اسفند 1392، صفحه 99-105 اصل مقاله (193.3 K) | ||
| نویسندگان | ||
| مریم مومنی؛ فاطمه رضایی* ؛ یوسف گرجی | ||
| اصفهان دانشگاه آزاد خمینی شهر | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخلۀ فراشناختی بر علایم اضطراب امتحان در دانشآموزان بود. طرح پژوهش نیمهتجربی با پیشآزمون ـ پسآزمون، پیگیری و گروه گواه بود. جامعۀ آماری همۀ دانشآموزان دختر پایۀ دوم مدارس راهنمایی شهر اصفهان در سال 1391 بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 120 نفر از دانشآموزان انتخاب شدند و سیاهۀ اضطراب امتحان را تکمیل کردند. 34 نفر از دانشآموزان دارای بالاترین نمرۀ اضطراب امتحان بهطور تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند (17 دانشآموز در هر گروه). هر یک از شرکتکنندگان در گروه آزمایش و گروه گواه در طی مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، سیاهۀ اضطراب ( ابوالقاسمی و همکاران ، 1388) را تکمیل کردند. مشاورۀ فراشناختی طی 9 جلسه به مدت یک ساعت در یک هفته در گروه آزمایش اجرا گردید. پس از اتمام برنامه مشاورۀ فراشناختی، پسآزمون و سپس آزمون پیگیری (یک ماه پس از اجرای پسآزمون) را هر دو گروه تکمیل کردند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری کواریانس (مانکوا) و واریانس با اندارهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که مشاورۀ فراشناختی میزان علایم اضطراب امتحان در مراحل پسآزمون و پیگیری را کاهش داده است (00 1/0 P < ). | ||
| کلیدواژهها | ||
| مشاورۀ فراشناختی؛ اضطراب امتحان؛ باورهای فراشناختی مثبت و منفی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 420 |
||