| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,613,128 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,292,398 |
شیوههای آشناسازی دانشآموزان دورۀ متوسطه ی فریدونشهر با حقوق شهروندی | ||
| پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
| مقاله 5، دوره 4، شماره 15، مهر 1386، صفحه 83-94 | ||
| نویسندگان | ||
| عبدالرضا سپیانی؛ زهره سعادتمند* ؛ فریبا کریمی | ||
| چکیده | ||
| چکیده آموزش شهروندی و آشناسازی دانش آموزان با حقوق شهروندی، زمینه و بستر مناسب را برای یک شهروند خوب بودن، برقراری نظم و امنیت در جامعه، افزایش میزان مشارکت مدنی افراد، رعایت حقوق سایر شهروندان و ارتقای فضیلت جامعۀ شهری میسر می کند و سطح فرهنگ، اندیشه و معلومات افراد را بالا می برد. هدف این پژوهش بررسی شیو ه های آشناسازی دانش آموزان دورۀ متوسطه با حقوق شهروندی است.جامعۀ آماری پژوهش 1980 دانش آموز دورۀ متوسطه ی شهرستان فریدونشهر در سال تحصیلی 84 ـ 83 است که از میان آنها 290 نفر به عنوان نمونه به شیوۀ تصادفی ساده انتخاب شد ه اند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامۀ محققساخته با 29 سؤال بسته پاسخ براساس طیف 5 درجه ای لیکرت و با اعتبار 86/0 تنظیم گردیده است. شیوۀ تجزیه و تحلیل یافتهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. تجزیه و تحلیل یافته های مربوط به سؤال اول تا چهارم پژوهش نشان داد که آموزشهای اجتماعی با میانگین 82/3، آموزشهای فرهنگی با میانگین 77/3، آموزشهای اداریـ سیاسی با میانگین 66/3 و آموزشهای اقتصادی با میانگین 58/3 در آشناسازی دانش آموزان با حقوق شهروندی مؤثر است. با مقایسۀ انواع آموزشهای مؤثر بر آشناسازی دانش آموزان با حقوق شهروندی مشخص گردید که در مجموع با توجه به جنسیت و پایه تحصیلی بیشترین تأثیر مربوط به آموزش اقتصادی بوده است. مقایسۀ نظرات دانش آموزان با توجه به پایه تحصیلی آنها نشان داد که بین نظر آنها در خصوص شیو ه های آشناسازی با حقوق شهروندی در سطح 05/0 ≥ P تفاوت معنادار وجود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلید واژهها: شهروندی؛ حقوق شهروندی؛ آموزش شهروندی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 323 |
||