تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,453,395 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,469,057 |
تعلیم و تربیت پسامدرن از دیدگاه جیرو | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 16، دی 1386، صفحه 1-18 | ||
چکیده | ||
چکیده تعلیم و تربیت پسامدرن انعکاسی از نظریات پسامدرن در تعلیم و تربیت است. هنری جیرو متولد 1943یکی از نظریهپردازان معاصر تعلیم و تربیت پسامدرن است. این مقاله به بررسی دیدگاههای جیرو به صورت نظامدار میپردازد . وی ضمن انتقاد از آموزش و پرورش حاکم کنونی که مبتنی برآموزههای مدرنیته است، دیدگاه «تعلیم و تربیت مرزی» را پیشنهاد میکند که تلفیقی از نظریات پسامدرنیسم، انتقادگرایی، فمینیسم و برنامه درسی نو مفهومگرایی است. او معتقد است که آموزش و پرورش ذاتاً روندی سیاسی دارد از اینرو باید به مدارس به عنوان حوزههای عمومی دموکراتیک نگریست جایی که در آن باید تعلیم و تربیت انتقادی که منجر به شهروندی انتقادی میشود، جریان یابد. جیرو بر تفاوت، « گروههای اقلیت و حاشیهنشین » مانند زنان و اقلیتهای نژادی و...تأکید میکند. از نگاه جیرو معلمان به عنوان روشنفکران تحولآفرین محسوب میشوند که باید دور از اقتدارگرایی سنتی به تعلیم و تربیت انتقادی و مسؤولیتهای اجتماعی بپردازند. مقدس نبودن متون درسی، وجود صداهای چندگانه درکلاس درس، اقتدار متجلی در متن و برنامه درسی پنهان از نظریات دیگر جیرو است. وی استفاده از مطالعات فرهنگی را به عنوان یک رشته تلفیقی در جهت غنای تعلیم و تربیت انتقادی پیشنهاد مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلیم و تربیت پسامدرن؛ جیرو؛ معلمان به عنوان روشنفکران؛ مطالعات فرهنگی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 261 |