تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,554,390 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,727,392 |
مشکلات انضباطی دانشآموزان و ارائه یک الگوی انضباطی مناسب در مدارس دخترانه ابتدایی شهرستان شهرضا | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 16، دی 1386، صفحه 115-138 | ||
نویسندگان | ||
سید احمد احمدی* ؛ سعید رجاییپور؛ شریعت محمدی | ||
چکیده | ||
چکیده این پژوهش به بررسی مشکلات انضباطی دانشآموزان دختر مدارس ابتدایی شهرستان شهرضا در ابعاد آموزشی، رفتاری، مقرراتی و راهکارهای اصلاح و کاهش این مشکلات از دیدگاه مدیران و معلمان در سال تحصیلی 86 ـ 1385 پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش تمام مدیران (50 نفر) و معلمان (360 نفر) مدارس ابتدایی دخترانه شهرضا بودند. از بین جامعه آماری معلمان 179 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و تمام مدیران در پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامهای شامل سؤالات مربوط به مشکلات انضباطی با ضریب پایایی 93/0 و سؤالات مربوط به راهکارهای اصلاح مشکلات انضباطی با ضریب پایایی 86/0 بود. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان تأیید شد. بهمنظور تحلیل دادههای این پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد که مشکلات انضباطی دانشآموزان در ابعاد آموزشی، رفتاری و مقرراتی کمتر از سطح متوسط بوده است. در مورد راهکارهای اصلاح مشکلات انضباطی، «مشورت معلمان و مدیران برای حل مسأله»، «تذکر شفاهی خصوصی»، «جلسات آموزشی برای خانواده دانشآموز»، «انجام مشاوره فردی با دانشآموز»، «تشویق و پاداش بهمنظور اصلاح مشکل»، «دادن مسؤولیت به دانشآموز» و «علتیابی مشکل قبل از هرگونه برخورد» به ترتیب بالاترین میانگین را داشته است. بین نظرهای مدیران و معلمان برحسب متغیرهای جمعیتشناختی در رابطه با مشکلات آموزشی و رفتاری تفاوتی مشاهده نشد (05/0 P < ). اما در بعد مقرراتی از نظر مدیران مشکلات انضباطی دانشآموزان بیشتر از معلمان بود. بین نظر مدیران و معلمان در رابطه با راهکارهای انضباطی برحسب متغیرهای جمعیتشناختی تفاوتی مشاهده نگردید. | ||
کلیدواژهها | ||
مشکلات انضباطی (آموزشی؛ رفتاری؛ مقرراتی)؛ راهکارهای انضباطی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 561 |