تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,396 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,969 |
قابلیت تمیز دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه چهار با استفاده ازسیاهه مدیریت کیفیت، سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 17، اردیبهشت 1387، صفحه 1-26 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش تعیین توان تشخیص پرسشنامه مدیریت کیفیت، سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش در تفکیک دانشگاههای آزاد اسلامی به گروههای جامع و غیرجامع بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اعضای هیأت علمی و دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه چهار کشور (20 واحد دانشگاهی) تشکیل دادند که بهطور تصادفی ساده و با رعایت نسبت سهمی، از بین آنها 12 واحد دانشگاهی (جامع، بسیار بزرگ، بزرگ، متوسط و کوچک) انتخاب گردیدند و به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین آنها 700 نفر از دانشجویان و اعضای هیأت علمی انتخاب شدند. روش انجام این پژوهش از نوع همبستگی بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تعدیل یافته سازمان یادگیرنده واتکینز و مارسیک (2003)، پرسشنامه محققساخته مدیریت دانش با استناد به نظریه نوناکا و تاکوچی (1996) و پرسشنامه محققساخته مدیریت کیفیت فراگیر با استناد به زیربنای تئوریک نظریه خانه پدهی (2006) استفاده شد. روایی (سازه و محتوایی) و پایایی (آلفای کرونباخ) این سه پرسشنامه بررسی و تأیید گردید. دادههای گردآوری شده با استفاده از بسته آماری علوم اجتماعی تحلیل گردید. از آزمونهای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون همبستگی کانونیکال و آزمون تحلیل تشخیص) استفاده شد. نتایج تحلیل تشخیص نیز نشان داد که رتبهبندی دانشگاهها بر اساس متغیرهای اصلی پژوهش بجز یک دانشگاه در بقیه موارد مشابه با رتبهبندی کلی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد بوده است. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان دریافت که سیاهه مدیریت کیفیت، سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش رتبهبندی دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه چهار کشور به دانشگاه جامع و غیرجامع را میسر ساخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت کیفیت؛ سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش؛ توان تشخیص؛ دانشگاههای آزاد اسلامی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 184 |