تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,547,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,625,275 |
کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره بهمنظور ارائه چارچوب ادراکی مناسب برای نظام آموزش عالی کشور | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 19، مهر 1387، صفحه 45-60 | ||
چکیده | ||
هدف از این مقاله بررسی وضعیت کرسیهای نظریهپردازی در ایران و جهان و ارائه چارچوب ادراکی مناسب برای نظام آموزش عالی ایران بهمنظور نظریهپردازی و تولید علم است. این پژوهش یک تحقیق کیفی از نوع گراندد تئوری میباشد. روش جمعآوری دادهها با استفاده از اسناد و مدارک و مصاحبه آزاد با 30 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد و دولتی صورت گرفت که پس از انجام مصاحبه متن آن بر روی کاغذ پیاده شده و به روش 10 مرحلهای استروبرت تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد، مهمترین الزامات نظریهپردازی، وجود استقلال فکری و فضای آزاداندیشی در دانشگاه از طریق برپایی کارگاههای مختلف از قبیل تفکر خلاق، نقد سازنده و ... است. بر این اساس صاحب کرسی با مهارتهایی همچون؛ رهبری، مدیریتی، دانشپژوهی و بهعنوان مهمترین حلقه اتصال در درون نظام و ارتباط با بیرون از نظام و شناسایی ظرفیتهای موجود بهعنوان عنصر اصلی در این جایگاه نقش مؤثری ایفا مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
کرسی نظریهپردازی؛ نظریهپردازی؛ نقد و مناظره علمی؛ آموزش عالی؛ مدیریت آموزش عالی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 238 |