تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,534 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,355 |
رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 19، مهر 1387، صفحه 97-116 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی و مقایسۀ متغیرهای اخیر به تفکیک جنسیت در دانشجویان است. به این منظور تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای به نسبت مساوی از هر دو جنس انتخاب شدند و پرسشنامۀ هوش هیجانی بارـ اُن و همچنین پرسشنامۀ سلامت عمومی گلدبرگ ( GHQ ) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از آزمون t ، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که بین متغیر هوش هیجانی و تمامی مؤلفههای آن با متغیرهای عملکرد تحصیلی و سلامت روانی کل دانشجویان همبستگی معنادار و مثبت ( P < 0/01 ) وجود دارد. در مورد متغیر هوش هیجانی و مؤلفههای آن (بجز مؤلفههای خوشبختی، خودشکوفایی و روابط بینفردی) و همچنین عملکرد تحصیلی بین دو جنس تفاوت معنادار وجود داشت و میانگین نمرۀ کلی هوش هیجانی دانشجویان دختر بیش از دانشجویان پسر بود. یافتهها نشان داد که هوش هیجانی، سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان را بهطور معنادار و مثبت ( P < 0/001 ) پیشبینی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ سلامت روانی؛ عملکرد تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 350 |