تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,529 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,349 |
نگرش به آمار در صورت استفاده از فناوری رایانهای پس از دورۀ آمار دانشگاهی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 19، مهر 1387، صفحه 117-132 | ||
چکیده | ||
در این مطالعه از مقیاس بررسی نگرش به آمار (SATS) برای سنجش نگرش به آمار پیش و پس از یک دوره آموزش نرمافزار آماری SPSS استفاده شده است. مقیاس SATS شامل چهار خرده مقیاس نگرش عاطفی، توانایی درک، ارزش و سختی آمار است. این مطالعه از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش دانشجویان مقطع کاردانی رشتۀ کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان هستند. نگرش 56 دانشجو (نمونه در دسترس) که درس آمار و احتمال را گذرانده بودند و در نیمسال دوم سال تحصیلی 86 ـ 1385 در درس آشنایی با نرمافزارهای آمار و ریاضی ثبتنام کرده بودند پیش و پس از آموزش نرمافزار آماری با مقیاس SATS بهصورت تصادفی اندازهگیری شد. پایایی هر یک از خردهمقیاسها در نسخۀ فارسی SATS با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای نگرش عاطفی، توانایی درک، ارزش و سختی آمار به ترتیب 78/0، 76/0، 79/0 و 56/0 و برای نمرۀ کل مقیاس 88/0 بهدست آمد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t زوجی نشان داد که آموزش نرمافزار آماری پس از دورۀ آمار باعث بهبود نگرش عاطفی، توانایی درک و ارزش آمار میشود. ولی نگرش به سختی آمار تفاوت معناداری پیش و پس از دوره نداشت. در حالت کلی نگرش به آمار تحت تأثیر آموزش نرمافزار آماری پس از دوره بهبود یافته بود (001/0 P < و7/3 t= ). | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش آمار؛ نگرش؛ تغییر نگرش؛ نرمافزارهای آماری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 177 |