تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,290 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,920 |
میزان شیوع اضطراب امتحان و تأثیر مقابله درمانگری بر کاهش میزان آن و افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 25، فروردین 1389، صفحه 65-80 | ||
نویسندگان | ||
فیروزه سپهریان* ؛ زمانه رضایی | ||
دانشگاه خوراسگان | ||
چکیده | ||
چکیده هدف این مطالعه بررسی میزان شیوع اضطراب امتحان و تأثیر مقابله درمانگری بر کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستانهای شهرستان سقز بود. به این منظور به شیوه تصادفی 20 درصد ( 160 نفر) از دانش آموزان دختر سوم دبیرستان انتخاب شدند. از طریق آزمون اضطراب امتحان اسپیلبرگر و مصاحبه بالینی، 41 نفر از آنان مضطرب شدید شناخته شدند. 40 دانش آموز به طور تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش ( 20 نفر) به مدت ده جلسه یک و نیم ساعته، مقابله درمانگری را تجربه کردند و در نهایت هر دو گروه مجدداً به آزمون اضطراب امتحان اسپیلبرگر پاسخ دادند. داده های پژوهش به مستقل و تحلیل کواریانس، تجزیه و تحلیل t ، کمک آزمونهای درصد فراوانی گردیدند. یافته ها نشان داد که میزان شیوع اضطراب امتحان در بین دانش آموزان دختر 25 است، نتایج تحلیل آزمون تی بر تفاضل نمرات / سال سوم تجربی شهرستان سقز 62 پیش و پس آزمون و تحلیل کواریانس نشان داد بین گروه آزمایش و گواه در میزان کاهش اضطراب امتحان تفاوت معناداری وجود دارد. بین اضطراب امتحان و پیشرفت بر تفاضل پیش آزمون و t تحصیلی همبستگی منفی برقرار بود، همچنین نتایج آزمون پس آزمون پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری را بین گروه آزمایش و گروه گواه نشان داد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژ هها: اضطراب امتحان؛ مقابله درمانگری؛ پیشرفت تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 285 |