تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,353 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,904 |
ماهیت و قلمرو تعلیم و تربیت اسلامی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 27، مهر 1389، صفحه 41-52 | ||
نویسندگان | ||
معصومه علی نژاد* ؛ زهره میر سپاسی؛ سعید صانعی؛ طاهره دیواندری؛ سید حسن دیواندری | ||
چکیده | ||
در تعلیم و تربیت اسلامی 3 نگرش وجود دارد. در نگرش نخست تعلیم و تربیت اسلامی به منزلۀ نظامی توصیفی است که از طریق بررسی آثار دانشمندان مسلمان میتوان به آن دست یافت. در نگرش دوم، نظامی استنباطی است که براساس آن میتوان با استفاده از متون دینی، برای همۀ مسائل تعلیم و تربیت پاسخی فراهم آورد. در نگرش سوم، تعلیم و تربیت اسلامی به منزلۀ نظامی استنباطی ـ توصیفی تلقی شده است که در آن برخی مسائل و مباحثِ مربوط به تعلیم و تربیت از متون اسلامی استخراج میشود و دسترسی به برخی موارد دیگر براساس روشهای تجربی و پیشفرضهای دینی، انجام میگیرد. در این نوشتار سعی بر آن است که با عنایت به این مطالب، با اشارهای کوتاه به ماهیت و تاریخچۀ تعلیم و تربیت اسلامی به منزلۀ رشتهای دانشگاهی، روشهای پژوهش و دستاوردهای آن نیز مورد بررسی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلیم و تربیت؛ ماهیت محیط؛ روش تحقیق | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 850 |