تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,309 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,931 |
موانع مشارکت دانشآموزان دورۀ متوسطه در فعالیتهای مدارس شهر تهران | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 27، مهر 1389، صفحه 79-100 | ||
نویسنده | ||
رسول داودی* | ||
هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، زنجان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی موانع مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای مدارس متوسطۀ شهر تهران است. برای نیل به این هدف، سؤالات پژوهش در راستای این موضوع و هدف تدوین شدند. برای پاسخ به سؤالات علاوه بر مطالعات نظری، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای نظرات دو گروه از نمونۀ آماری یعنی «دانشآموزان» (1230 نفر) و «مسؤولان و دبیران» (240 نفر) از طریق پرسشنامههای محققساخته (96/0 و 94/0= ) جمعآوری گردید. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری دادهها از نوع توصیفی ـ پیمایشی و توصیفیـ همبستگی است. دادههای جمعآوری شده نشان داد که موانع متعددی از قبیل موانع فرهنگی ـ اجتماعی، مدیریتی، ساختاری، انگیزشی، فردی و قانونی فراروی مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای مدارس وجود دارند. تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و استنباطی نشان داد که نقش این موانع از نظر هر دو گروه نمونه در سطح متوسطی است و در بین آنها بهطور کلی دو مانع قانونی و انگیزشی نسبت به موانع دیگر از نقش مهمی برخوردارند. همچنین براساس یافتهها، در بین متغیرهای جمعیتشناختی دو متغیر «منطقه» و «نوع عضویت در شورای دانشآموزی» متغیرهای پیشبینیکنندۀ موانع مشارکت هستند، بهطوری که براساس آنها میتوان موانع مشارکت دانشآموزان را در فعالیتهای مدارس شهر تهران پیشبینی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مشارکت؛ موانع مشارکت؛ فعالیتهای مدارس؛ شورای دانشآموزی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 308 |