| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,574,134 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,273,873 |
بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیران مدارس شهرستان ایذه | ||
| پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
| مقاله 13، دوره 7، شماره 27، مهر 1389، صفحه 231-246 | ||
| نویسندگان | ||
| سعید رجایی پور؛ احمد شعبانی؛ محمد نیاز پور ذیلایی* | ||
| چکیده | ||
| توانمندسازی مدیران بهمنظور شکوفایی سازمانهای آموزشی و همسو کردن هدفهای فردی و سازمانی است. از اینرو این پژوهش سعی دارد، ضمن تأکید بر عواملی چون تقویت نگرش مثبت نسبت به محیط کاری، تقویت اعتماد بهنفس، خودکنترلی، تعهد شغلی، انگیزش و آزادی عمل به تبیین و تشریح این موضوع مبادرت کند. پژوهش حاضر به دلیل ماهیت موضوع، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مدیران مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطۀ شهرستان ایذه (140 مدیر) در سال تحصیلی 1387ـ1386 بوده است، که با توجه به محدودیت جامعه، تمامی آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند و 105 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامۀ محققساخته با 50 سؤال بستهپاسخ برحسب طیف پنجدرجهای لیکرت است که روایی آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایایی آن پس از اجرای مقدماتی، از طریق ضریب آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) استنباطی (آزمون t تکمتغیره، t2 هتلینگ، تحلیل واریانس، و آزمون تعقیبی توکی) با استفاده از نرم افزارآماری SPSS-15 صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که براساس نظر مدیران تقویت نگرش مثبت نسبت به محیط کاری، تقویت اعتماد بهنفس، خودکنترلی، تعهد شغلی، انگیزش، و آزادی عمل بیش از سطح متوسط موجب توانمندسازی آنان میشود. در این زمینه تقویت نگرش مثبت نسبت به محیط کاری بالاترین تأثیر و آزادی عمل کمترین تأثیر را در توانمندسازی آنان داشته است. تجزیه و تحلیل دادهها با توجه به متغیرهای جمعیتشناختی نشان داد که بین نظر مدیران مدارس در مورد عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیران برحسب دورههای تحصیلی تفاوت وجود ندارد، اما برحسب جنسیت و سطح تحصیلات (بجز تقویت نگرش مثبت نسبت به محیط کاری) تفاوت وجود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آزادی عمل؛ اعتماد بهنفس؛ انگیزش؛ تعهد شغلی؛ توانمندسازی مدیران مدارس؛ خودکنترلی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 539 |
||