تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,943 |
دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان نسبت به ارزشیابی استاد توسط دانشجو و ارزشیابی دانشجو توسط استاد | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 14، دوره 7، شماره 27، مهر 1389، صفحه 247-258 | ||
نویسندگان | ||
زهرا لیث صفار* ؛ غلامرضا احمدی؛ زهره سعادتمند | ||
چکیده | ||
هدف کلی این پژوهش بررسی ارزشیابی استادان از دانشجویان و ارزشیابی دانشجویان از استادان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری همۀ اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد خوراسگان (259 نفر) در سال تحصیلی 88 ـ87 بود که با استفاده از روش تصادفی خوشهای، متناسب با حجم 140 نفر از سه دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، علوم پایه و کشاورزی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته که برای سنجش روایی سؤالات از نظر کارشناسان مربوط و برای سنجش پایایی از فرمول آلفای کرونباخ (ارزشیابی استادان از دانشجویان 87/0= α و ارزشیابی دانشجویان از استادان 89/0= α) و برای تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش از نرمافزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در ارزشیابی استاد توسط دانشجو مؤلفههای رضایت استادان، رئوس پرسشنامه و استفاده از نتایج ارزشیابی به ترتیب با میانگین 11/3، 90/3 و 40/3 بالاتر از سطح متوسط و مؤلفۀ میزان اعتماد به نظر دانشجویان با میانگین 67/2 کمتر از سطح متوسط است. در ارزشیابی دانشجو توسط استاد هر سه مؤلفۀ مورد بررسی شامل ضرورت انجام ارزشیابی، شناخت، تسلط استادان و تحول مثبت در دانشجویان به ترتیب با میانگین 11/4، 48/3 و 46/3 بالاتر از میانگین تعیین شده بود. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی؛ ارزشیابی استاد؛ ارزشیابی دانشجو | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 410 |