تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,547,304 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,625,195 |
رابطه بین جو عاطفی خانواده با رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر و دختر پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 30، مهر 1390، صفحه 84-93 اصل مقاله (200.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین محبی نورالدین وند* 1؛ سعید مشتاقی2؛ مسعود شهبازی1 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجد سلیمان | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین جو عاطفی خانواده با رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر و دختر پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان بود. آزمودنیها 289 دانشآموزان (147پسر و 142دختر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری این پژوهش عبارت از مقیاس روابط عاطفی اعضای خانواده «هیل برن» (1964)؛ آزمون رشد مهارتهای اجتماعی «کرامتی» (1386)؛ و میانگین نمرات دانشآموزان بود. نتایج نشان داد که بین جو عاطفی اعضای خانواده با رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر (05/0 P < ) و دختر (01/0 P < ) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه از بین حیطههای هشتگانۀ جو عاطفی خانواده، بهترین پیشبینیکنندههای رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر را وجود احساس امنیت در خانواده و در مورد دانشآموزان دختر، محبت کردن و تجارب مشترک با والدین نشان داد. | ||
کلیدواژهها | ||
جو عاطفی خانواده؛ روابط والد ـ فرزندی؛ رشد مهارتهای اجتماعی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,000 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 459 |