| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,554,128 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,265,702 |
تحلیلی بر نظریهی انتقادی تعلیم و تربیت و دلالتهای آن برای برنامهی درسی | ||
| پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
| مقاله 1، دوره 8، شماره 31، دی 1390، صفحه 1-14 اصل مقاله (533.34 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| رحمت اله خسروی* ؛ سید مهدی سجادی | ||
| دانشگاه تربیت مدرس | ||
| چکیده | ||
| بر اساس نظریهی انتقادی، تعلیم و تربیت به عنوان امری جدا نشدنی از تحول اجتماعی و انسانی تلقی میشود. این نظریه، مدرسه، برنامهی درسی و تعلیم و تعلم را همچون عوامل و فعالیتهایی میبیند که از امور آکادمیک محض فراتر رفته و دارای استلزامات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تربیتی است. در این راستا، مطالعهی حاضر کوششی در جهت تحلیل نظریهی انتقادی تعلیم و تربیت و دلالتهای آن برای برنامهی درسی است. در این پژوهش، از روش کیفی «جستار نظرورزانه» به عنوان روش پژوهش و ابزار «بررسی مستندات» به عنوان ابزار جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. با توجه به هدف مطالعه، مباحثی مانند مبانی فلسفی نظریهی انتقادی تعلیم و تربیت، فرآیند تعلیم وتربیت در این نظریه، دلالتهای مربوط بدان در حوزهی برنامهی درسی و انتقادات وارد بر آن مورد بررسی قرار گرفته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نظریهی انتقادی؛ تعلیم و تربیت؛ برنامهی درسی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 655 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 416 |
||