تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,814 |
تحلیلی بر نظریهی انتقادی تعلیم و تربیت و دلالتهای آن برای برنامهی درسی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 31، دی 1390، صفحه 1-14 اصل مقاله (533.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحمت اله خسروی* ؛ سید مهدی سجادی | ||
دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
بر اساس نظریهی انتقادی، تعلیم و تربیت به عنوان امری جدا نشدنی از تحول اجتماعی و انسانی تلقی میشود. این نظریه، مدرسه، برنامهی درسی و تعلیم و تعلم را همچون عوامل و فعالیتهایی میبیند که از امور آکادمیک محض فراتر رفته و دارای استلزامات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تربیتی است. در این راستا، مطالعهی حاضر کوششی در جهت تحلیل نظریهی انتقادی تعلیم و تربیت و دلالتهای آن برای برنامهی درسی است. در این پژوهش، از روش کیفی «جستار نظرورزانه» به عنوان روش پژوهش و ابزار «بررسی مستندات» به عنوان ابزار جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. با توجه به هدف مطالعه، مباحثی مانند مبانی فلسفی نظریهی انتقادی تعلیم و تربیت، فرآیند تعلیم وتربیت در این نظریه، دلالتهای مربوط بدان در حوزهی برنامهی درسی و انتقادات وارد بر آن مورد بررسی قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریهی انتقادی؛ تعلیم و تربیت؛ برنامهی درسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 646 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 412 |