تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,812 |
پیشبینی راهبردهای مقابلهای تحصیلی براساس باورهای خودکارآمدی و جهتگیری هدف دانشجویان دانشگاه شیراز | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 31، دی 1390، صفحه 15-24 اصل مقاله (446.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
راضیه شیخ الاسلامی* 1؛ ساره احمدی2 | ||
1انشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز | ||
2دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی خودکارآمدی، جهتگیری هدف و راهبردهای مقابلهای تحصیلی دانشجویان است. همچنین در این تحقیق خودکارآمدی تحصیلی، جهتگیری هدف و راهبردهای مقابلهای تحصیلی دانشجویان دختر و پسر مورد مقایسه قرار گرفته است. روش پژوهش از نوع همبستگی و مشارکت کنندگان شامل 248 دانشجوی دانشکدهی علوم تربیتی، مهندسی و دانشکده علوم پزشکی شیراز است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. راهبردهای مقابلهای تحصیلی به وسیلهی پرسشنامهی مقابلهی تحصیلی (ترو و کانل، 1984) اندازهگیری شده است. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان به صورت مثبت راهبردهای مقابلهای مثبت و به صورت منفی رفتارهای غیر مقابلهای را پیشبینی میکند. همچنین جهتگیری هدف تسلطی به صورت مثبت راهبردهای مقابلهای مثبت و به صورت منفی راهبردهای مقابلهای ناسازگارانه شامل مقابله فرافکن و انکاری را پیشبینی میکند.. علاوه بر این، نتایج آزمون t نشان داد که دانشجویان دختر از جهتگیری هدف تسلطی و عملکردی بیشتری نسبت به دانشجویان پسر برخوردارند. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی؛ جهتگیری هدف؛ راهبردهای مقابلهای تحصیلی؛ تفاوتهای جنسیتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 320 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 128 |