تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,151 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,815 |
تحلیل معرفت عقلانی مطرح شده در آیات قرآن کریم بر اساس تفسیرالمیزان و دلالتهای آن بر اهداف برنامههای درسی تربیت دینی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 33، شهریور 1391، صفحه 20-37 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
غلامحسین اعلائی هره دشت* 1؛ سید هاشم گلستانی2؛ نرگس کشتی آرای2 | ||
11دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
23استادیار گروه علوم تربیتی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی اهداف برنامههای درسی تربیت دینی مبتنی بر معرفت عقلانی مطرح شده در آیات قرآن کریم و با توجه به تفسیرالمیزان پرداخته است. جامعه آماری آن کل قرآن کریم بوده که پس از معین کردن آیات مرتبط با معرفت عقلانی و بررسی تفسیر هر یک از آیات استخراج شده در تفسیرالمیزان به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و اهداف برنامههای درسی به صورت نظام مقولهبندی قیاسی، استخراج شده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، اهداف برنامههای درسی تربیت دینی مبتنی بر معرفت عقلانی مطرح شده در آیات قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان به ترتیب عبارتند از: خداشناسی و خداپرستی (دعوت به توحید)، معرفی و تأیید نبوّت، معرفی قرآن و آموزههای آن، معرفی صاحبان خرد و ویژگیهای آنان، یادآوری معاد، روز جزا و حیات اخروی، عبرت آموزی، تربیت افراد باتقوا، آموزش احکام الهی، ایجاد تفکر انتقادی و انتقاد از تفکر نادرست، مقایسه و تطبیق ارزشها (پاکیها و ناپاکیها، افراد مؤمن و مشرک و ...). | ||
کلیدواژهها | ||
معرفت عقلانی؛ قرآن کریم؛ اهداف برنامه درسی؛ تربیت دینی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 244 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 199 |