تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,443,626 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,181 |
تعیین شاخصهای سطح خوانایی گانینگ در محتوای کتاب هدیههای آسمانی چهارم و پنجم ابتدایی ایران | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 33، شهریور 1391، صفحه 71-79 اصل مقاله (771.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس شکاری* 1؛ زکیه نجاریان2 | ||
11استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
22کارشناس ارشد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به میزان سطح خوانایی کتابهای هدیههای آسمانی پایه چهارم و پنجم ابتدایی، بررسی تفاوت سطح خوانایی کتابهای هدیههای آسمانی چهارم و پنجم ابتدایی از نظر تناسب با سطح سنی و درک و فهم دانشآموزان و مقایسه آنها با سطح توانایی خوانایی دانشآموزاناز نظر میزان تناسب متون است. انتخاب روش پژوهش بر اساس تحلیل محتوا و با استفاده از فرمول تعیین شاخصهای سطح خوانایی گانینگ است. موضوع مورد مطالعه کتاب هدیههای آسمانی چهارم ابتدایی شامل23 درس در 80 صفحه و کتاب هدیههای آسمانی پایه پنجم ابتدایی در برگیرنده 23 درس در 103 صفحه است.یافتههای به دست آمده از این پژوهش نمایانگر آن است کهدر میزان سطح خوانایی بخشهای اول و دوم کتابپایه چهارم با بخش سوم تفاوت محسوسی وجود دارد. و هر سه بخش در سطحی بالاتر از سطح توانایی دانشآموزان این پایه قرار دارد. همچنین میان سطح خوانایی بخشهای دوم و سوم کتاب پنجم با بخش اول تفاوت وجود دارد و هر دو متن از نظر سطح خوانایی بالاتر از سطح توانایی دانشآموزان کلاس پنجم است. بنابراین هیچ یک از این دو کتاب متناسب با سطح سنی و درک و فهم دانشآموزان این دو مقطع تحصیلی نیستو دارای میزانی از درجه دشواری در خوانایی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ سطح خوانایی؛ فرمول گانینگ؛ کتاب هدیههای آسمانی؛ دوره ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,534 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 700 |