تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,270 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,809 |
مطالعه تطبیقی بینالمللی کردن برنامههای درسی آموزش عالی در چند کشور جهان | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 33، شهریور 1391، صفحه 80-92 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه بهجتی اردکانی* 1؛ محمدحسین یارمحمدیان2؛ احمدعلی فروغی ابری3؛ کوروش فتحی واجارگاه4 | ||
11استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اردکان، دانشگاه آزاد اسلامی، اردکان، ایران | ||
22دانشیار مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان، ایران | ||
33استادیار گروه علوم تربیتی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
44دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه بحث جهانی شدن در بخش آموزش عالی ونظام تعلیم وتربیت، مسائل جدیدی را مانند تغییرات سریع، بازسازی برنامهها، از بین رفتن مرزهای جغرافیایی، در دسترس بودن اطلاعات وساخت شکنی پدید آورده است. هدف اصلی و کانون توجه برنامه ریزان درسی در هنگام برخورد با مسائل فوق، اساساً طراحی اهداف و برنامههای آموزشی مطلوب و کار آمد بوده است. این پژوهش نوعی مطالعه تطبیقی ـ تحلیلی به منظور توصیف رویکردهای بینالمللی سازی برنامههای درسی آموزش عالی در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا و ژاپن است. یافتههای تحقیق شامل راهبردها، برنامهها وفعالیتهای مناسب برای بینالمللی کردن برنامههای درسی وروشهای تدریس و یادگیری آموزش عالی در کشورهای مذکور است. مقایسه راهبردهای چهار کشور آمریکا، کانادا، استرالیا و ژاپن نشان داد که مهمترین راهبرد این کشورها بینالمللی کردن برنامه درسی و یادگیری و الحاق محتوای بینالمللی به برنامههای درسی موجود است و تغییر مکان فیزیکی استاد و دانشجو در قالب برنامههای مبادله کمتر مورد توجه میباشد. امروزه بینالمللی سازی برنامههای درسی بومی، ملی و محلی داخل هر کشور ارجحیت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بین المللی کردن؛ آموزش عالی؛ برنامه درسی؛ روش تدریس و یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 897 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 515 |