تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,534 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,064 |
بررسی مؤلفههای مورد نیاز معلمان جهت کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در فرایند برنامه ریزی درسی مدارس | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 34، مهر 1391، صفحه 42-59 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی سبحانی نژاد1؛ اسماء ملازهی* 2 | ||
11دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
22کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی | ||
چکیده | ||
رایانهها و فناوریهای مرتبط، با پتانسیل تغییر دهنده بالقوه خود، آموزش و در پی آن نقش معلم را دچار دگرگونی کردهاند. توانایی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس، نیاز به دانش کافی و مهارت در کاربست موفقیت آمیز آن دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی مؤلفههای کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) توسط معلمان، در فرایند برنامه ریزی درسی مدارس است. روش مورد استفاده در انجام این پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل ـ اسنادی است و جامعه آن را کلیه اسناد مربوط به موضوع، شامل نوشتاری (کتابها، مقالات و...) و غیرنوشتاری (سایتها) در بر میگیرد. از جامعه فوق، نمونهها به صورت هدفمند و با توجه به سؤالات پژوهش انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری، فرمهای فیش برداری و روش مورد استفاده برای تحلیل دادهها نیز کیفی بوده است. بر اساس بررسیهای انجام شده در سوابق نظری و پژوهشی، مهمترین مؤلفههای دانشی و مهارتی جهت کاربست ICT توسط معلمان، بنابر اظهارات صاحب نظران بین المللی، تهیه شد. سپس جهت تبیین مؤلفههای دانش و مهارت مقدماتی و دانش و مهارت تخصصی کاربست ICT توسط معلم در زمینه؛ طراحی و تدوین برنامههای درسی، اجرای برنامه درسی و تدریس و نیز ارزشیابی برنامه درسی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، مورد استفاده قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
چارچوب نظری؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ معلم؛ برنامه ریزی درسی مدارس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 537 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 267 |