تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,347 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,963 |
مقایسه تأثیر روش تدریس حل مسأله با روش تدریس کاوشگری بر مهارتهای حل مسأله اجتماعی دانشآموزان دختر در درس علوم اجتماعی پایه پنجم ابتدایی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 36، فروردین 1392، صفحه 63-78 اصل مقاله (974.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسد ادیب نیا1؛ یحیی مهاجر2؛ سکینه شیخ پور* 3 | ||
11عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
22عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
33کارشناس ارشد علوم تربیتی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش بررسی تأثیر روشهای تدریس فعال بر مهارتهای حل مسأله اجتماعی بوده است و به مقایسه تأثیر روش تدریس حل مسأله و روش تدریس کاوشگری بر مهارتهای حل مسأله اجتماعی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی در درس علوم اجتماعی شهر کرمان پرداخته است. روش تحقیق شبه تجربی است و از طرح پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه مهارتهای حل مسأله اجتماعی دیزوریلا (1999 ـ 1982) مورد استفاده قرار گرفته است. پایایی آزمون مجدد برای این پرسشنامه بین 0.68 تا 0.91 و ضریب آلفای آن بین 0.69 تا 0.95 گزارش شده است. (دیزوریلا، نِزو، به نقل از دره کردی، 1388).نتایج حاصل از پژوهش عبارتند از: نمرات پس آزمون برای دو گروه آزمایشی روش آموزش حل مسأله وروش آموزش کاوشگری با کنترل اثر پیش آزمون از لحاظ آماری در سطح 0.05 دارای تفاوت معنادار است و با اطمینان 95 درصد روش حل مسأله بیشتر از روش کاوشگری میانگین حل مسأله دانشآموزان را ارتقا میبخشد. تفاوت معنادار بین توانایی حل مسأله اجتماعی در بعد جهت یابی مثبت و منفی مسأله و در بعد شیوه تکانشگری در دانشآموزانی که به دو روش مذکور آموزش میبینند، تأیید نمیشود. تفاوت معنادار بین توانایی حل مسأله اجتماعی در بعد حل منطقی مسأله و بعد شیوه اجتنابی در دانشآموزانی که با روش تدریس حل مسأله و کاوشگری آموزش میبینند به نفع روش حل مسأله تأیید میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس؛ روش حل مسأله؛ روش کاوشگری؛ مهارتهای حل مسأله اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,236 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 531 |