| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,563,644 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,612 |
بررسی رابطه هوش هیجانی دبیران با تفکر خلاق دانشآموزان متوسطه | ||
| پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
| مقاله 10، دوره 10، شماره 36، فروردین 1392، صفحه 113-125 اصل مقاله (1.38 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| شهرام رنجدوست* ؛ پروانه عیوضی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان هوش هیجانی معلمان با تفکر خلاق دانشآموزان مقطع اول متوسطه ناحیه یک تبریز در سال تحصیلی 91 ـ 1390 صورت پذیرفته است. روش پژوهش پیمایش از نوع همبستگی بوده و اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد شده هوش هیجانی شوت و تفکر خلاق پیتر هانی جمعآوری شده است. جامعهی آماری تحقیق، کلیه دانشآموزان و معلمان سال اول متوسطه ناحیه یک شهرتبریز را در بر میگیرد که تعداد دانشآموزان 2626 نفر و تعداد معلمان 360 نفر است که به روش خوشهای چند مرحلهای و از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند و به پرسشنامههای تحقیق پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه هوش هیجانی 80/0 و پرسشنامه تفکر خلاق 85/0 با استفاده ازآزمون آلفای کرونباخ محاسبه شده است و برای اطمینان از اعتبار آزمون اعتبار صوری و محتوایی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بر اساس آزمون ضربب همبستگی پیرسون، بین هوش هیجانی معلمان و مؤلفههای آن با پرورش تفکر خلاق دانشآموزان رابطه مستقیم و قوی معناداری وجود دارد. همچنین طبق رگرسیون چندگانه به روش گام به گام در مجموع به ترتیب اولویت مؤلفه تنظیم در گام اول و ارزیابی و ابراز هیجان معلمان در شکل رگرسیونی باقی ماندند و در مجموع به میزان 81 درصد تفکر خلاق دانشآموزان را تبیین نمودند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هوش هیجانی؛ تفکر خلاق؛ ابراز هیجان؛ مدیریت هیجان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 687 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342 |
||