| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,613,166 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,292,408 |
شناسایی مشکلات فرایند ارزشیابی برنامههای درسی و ارائه رهکارهایی برای رفع آن | ||
| پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
| مقاله 11، دوره 10، شماره 36، فروردین 1392، صفحه 126-136 اصل مقاله (785.37 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فائزه حیدری* 1؛ غلامعلی احمدی2 | ||
| 11کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
| 22استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر «شناسایی مشکلات فرایند ارزشیابی برنامههای درسی از نظرکارشناسان و مدیران برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش» بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارشناسان دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی نظری و فنی حرفهای (90 نفر) و مدیران دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی (27نفر) بود. به دلیل محدود بودن جامعه آماری نمونهگیری انجام نشد وکل جامعه به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه ساختار یافته بود. پرسشنامه شامل بررسی نظرات کارشناسان در مورد مشکلات فرایند ارزشیابی برنامههای درسی و راهکارهای رفع این مشکلات میشد. مصاحبه ساختار یافته جهت سنجش نظر مدیران به کار گرفته شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 7 نفر از استادان برنامه ریزی درسی و 5 نفر ازکارشناسان دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی مورد تأیید قرار گرفت. برای اندازهگیری پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برابر 88/0 = a به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهش، آمار توصیفی، و آزمونT مستقل برای مقایسه میانگین کسب شده توسط کارشناسان نظری و فنی ـ حرفهای مورد استفاده قرار گرفت. مدیران و کارشناسان دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی مهمترین مشکلات و موانع فرایند ارزشیابی برنامههای درسی را عدم انجام نیازسنجی، نداشتن مدارس تجربی، طولانی بودن فرایند ارزشیابی، عدم وجود استانداردهای ارزشیابی، عدم حضور متخصصان ارزشیابی و برنامه ریزی در ترکیب شورای برنامه ریزی، تأثیر کنکور سراسری بر اجرای آزمایشی برنامههای دوره متوسطه، ناهماهنگی میان نتایج ارزشیابی پایانی و تغییر برنامهها و به کار نگرفتن نتایج ارزشیابیهای انجام شده توسط افراد خارج از دفتر تألیف میدانند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزشیابی؛ برنامههای درسی؛ کارشناسان؛ مدیران؛ گروههای برنامه ریزی درسی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 837 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 306 |
||