تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,373 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,982 |
ارزیابی اثربخشی بیرونی برنامه درسی دوره کارشناسی رشتههای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس بر مبنای مدل چشم شایستگی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 37، تیر 1392، صفحه 20-32 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمدی* 1؛ رضا ناصری جهرمی2؛ هادی رحمانی3 | ||
11عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
22دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
33کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف کلی از انجام این پژوهش، ارزیابی اثربخشی بیرونی شایستگیهای محوری برنامه درسی کارشناسی رشتههای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس بر مبنای مدل چشم شایستگی بود. جامعه آماری آن شامل همه فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در گروههای علوم انسانی، فنی و مهندسی، منابع طبیعی و علوم پایه و حقوق و الهیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس میشود که از سال 1385 تا کنون فارغ التحصیل شدهاند، اطلاعات آنها در کانون فارغ التحصیلان این دانشگاه به ثبت رسیده است و هم اکنون نیز شاغل هستند (234 نفر). به کمک روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 159 نفر انتخاب شدند. با استفاده از ابعاد سه گانه مدل چشم شایستگی انجمن بین المللی مدیریت پروژه (2008) پرسشنامه محقق ساخته طراحی و میان کلیه افراد جامعه توزیع شد. دادهها با استفاده از روشهای آمار استنباطی، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که 1 ـ شایستگیهای فنی، رفتاری و زمینهای دانش آموختگان گروههای مختلف تحصیلی پایینتر از حد مطلوب بود. 2 ـ در همه گروهها، اثربخشی بیرونی برنامه درسی بر اساس شایستگیهای فنی در دانش آموختگان مرد بالاتر از دانش آموختگان زن بود. 3 ـ در همه گروهها، اثربخشی بیرونی برنامه درسی بر اساس شایستگیهای رفتاری و زمینهای در دانش آموختگان زن بالاتر از دانش آموختگان مرد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی محوری؛ برنامه درسی؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ مدل چشم شایستگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 319 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 195 |