| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,569,469 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,271,747 |
بررسی محتوای کتب درسی دوره ی راهنمایی تحصیلی در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت | ||
| پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
| مقاله 7، دوره 10، شماره 37، تیر 1392، صفحه 99-107 اصل مقاله (754.11 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| حسن شهرکی پور* | ||
| عضو هیات علمی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی محتوای کتب درسی (فارسی، فرهنگ اسلامی، تعلیمات دینی، تعلیمات اجتماعی و تاریخ) دوره راهنمایی در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت از نظر معلمان در سال تحصیلی 91 ـ90 انجام شده است. روش پژوهش توصیفی با رویکرد پیمایشی است و جامعه آماری را کلیه معلمان دوره راهنمایی شهرستان نیشابور، که تعدادشان 826 نفر است، تشکیل میدهد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان crèche & Morgan تعداد 262 نفر از معلمان به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل 37 گویه در 5 طیف است که روایی آن توسط کارشناسان آموزشی و معلمان تأیید و آماده اجرا و پایایی آن بر مبنای آلفای کرنباخ(957/0) محاسبه گردید. نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که محتوای کتب درسی دوره راهنمایی با استفاد از آزمون T در درونی نمودن فرهنگ ایثار و شهادت، افزایش اعتقاد دانشآموزان به ارزشهای دفاع مقدس، احترام به اقشار ایثارگران (جانبازان، آزادگان، و خانواده شاهد)، آشنایی دانشآموزان و ویژگیهای شهدای دانشآموز وتبلیغ و ترویج ارزشهای دفاع مقدس نقش داشته است. برای رتبه بندی خرده مقیاسها آزمون فریدمن مورد استفاده قرار گرفت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| محتوای کتب درسی دوره راهنمایی؛ فرهنگ ایثار و شهادت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 421 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 238 |
||