تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,847 |
بررسی میزان اثر بخشی مؤلفههای ارزشهای شهروندی در برنامه درسی دوره ابتدایی | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 11، دوره 10، شماره 37، تیر 1392، صفحه 154-165 اصل مقاله (780.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نیر صباغی* 1؛ زهره سعادتمند2 | ||
11کارشناسی ارشد، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
22استادیار علوم تربیتی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان اثربخشی مؤلفههای ارزشهای شهروندی در برنامه درسی دوره ابتدایی انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه آموزگاران مقطع ابتدایی شهر ارومیه تشکیل دادند که219 نفر آموزگار از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محقق ساخته شامل 59 سؤال بسته پاسخ بود که مؤلفههای مسؤولیت پذیری، احترام به حقوق دیگران، میهن دوستی و نظم شخصی را در برگرفت. اعتبار پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 85/ برآورد گردید و برای تعیین روایی ابزار پژوهش از روایی محتوایی وصوری استفاده شد؛ تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (درصد، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (t تک متغییره، مستقل، همبسته، تحلیل واریانس یک راهه) صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین نمره اثر بخشی ارزشهای شهروندی در زمینه مسؤولیت پذیری 99/3، احترام به حقوق دیگران 89/3، میهن دوستی 85/3 و نظم شخصی 81/3 بوده است. F مشاهده شده در سطح 05/>p معنادار بود. بیشترین میزان اثر بخشی مربوط به مسؤولیت پذیری با میانگین 99/3 و کمترین مربوط به نظم شخصی با میانگین 81/3 بود. مقایسه میانگین نمره میزان اثر بخشی ارزشهای شهروندی از دیدگاه آموزگاران نمایان ساخت که اختلاف میان دیدگاههای آموزگاران مرد و زن پیرامون میهن دوستی معنادار بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشهای شهروندی؛ برنامه درسی؛ شهروندی؛ مسؤولیت پذیری؛ میهن دوستی؛ نظم شخصیشخصی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 327 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 186 |