| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,565,263 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,270,143 |
تحلیل محتوای کتاب ریاضی 1 پایه اول متوسطه بر اساس تکنیک ویلیام رومی و حیطه شناختی بلوم | ||
| پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
| مقاله 12، دوره 10، شماره 37، تیر 1392، صفحه 166-178 اصل مقاله (954.09 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| زهره کرمی* 1؛ پژمان اسد بیگی2؛ مهدی کرمی3 | ||
| 11کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، مدرس پردیسهای دانشگاه فرهنگیان، همدان، ایران | ||
| 22کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی، | ||
| 3کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، آموزش و پرورش استان همدان، همدان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای متن و تصاویر کتاب ریاضی 1 پایه اول متوسطه سال 1390 بر اساس تکنیک ویلیام رومی و همچنین تحلیل بخشهای تمرین در کلاس، فعالیت و مسائل درس بر اساس حیطه شناختی بلوم و روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتاب ریاضی اول متوسطه سال 1390 بود. یافتههای تحقیق نمایان ساخت که ضریب درگیری متن، 53/0 است که نشان میدهد متن کتاب ریاضی 1 اول متوسطه به شیوه فعالی نوشته شده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 2/1 تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانشآموز را درگیر در یادگیری میکند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری، 75/0 تعیین شد که نشان میدهد کتاب، فعالیت محور است. در بخش تحلیل، بر اساس حیطه شناختی بلوم، مشخص شد که 81 درصد تمرینها، فعالیتها و مسائل کتاب در سطح درک و فهم است. این تحلیل نشان داد که در کتاب، تعداد تمرینها، فعالیتها و مسائل در سطوح بالای حیطه شناختی، بسیار اندک است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل محتوا؛ تکنیک ویلیام رومی؛ حیطه شناختی بلوم؛ کتاب ریاضی اول متوسطه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,908 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,251 |
||