| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,559,867 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,268,172 |
بررسی تأثیر مدل طراحی آموزشی گانیه و بریگز بر یادگیری و یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی | ||
| پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
| مقاله 3، دوره 10، شماره 38، مهر 1392، صفحه 24-36 اصل مقاله (1.55 M) | ||
| نویسندگان | ||
| راضیه برزگر* 1؛ خدیجه علی آبادی2 | ||
| 11کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| 22استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| آموزش از اساسیترین نیازهای بشر است. بدون آموزش، هیچ جامعهای نمیتواند به بقای خود ادامه دهد. اما آموزش مؤثر و سودمند نمیتواند با کوشش و خطا صورت گیرد؛ بلکه نیازمند طرح و برنامه است. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت و تأثیر الگوهای طراحی آموزشی به ویژه الگوی طراحی گانیه در حوزه فعالیتهای آموزشی انجام گرفته، هدف آن بررسی تأثیر مدل طراحی آموزشی گانیه و بریگز بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان سال سوم راهنمایی است. جامعه آماری پژوهش، همه دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهراهر در سال تحصیلی 91 ـ 1390 بود و از این جامعه به طور تصادفی خوشهای چند مرحلهای، تعداد دو کلاس 25 نفره انتخاب و یک کلاس به عنوان گروه آزمایش (25 نفر) و کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل (25 نفر) در نظر گرفته شد که در مجموع 50 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور سنجش آزمودنیها، آزمون یادگیری و یادداری و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی (ISM) (Inventory of School Motivation ) مورد استفاده قرار گرفت. ضریب پایایی آزمون یادگیری با استفاده از روش دونیمه کردن 83/0 و ضریب پایایی پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی (ISM) با روش آلفای کرانباخ 81/0 بود. در این پژوهش، گروه آزمایش (25 نفر) به روش مدل طراحی گانیه و گروه کنترل (25 نفر) به شیوه مرسوم آموزش دیدند. پس از جمعآوری دادهها، در تجزیه و تحلیل آنها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس چند متغیره) استفاده شد و توسط نرم افزار spss مورد محاسبه قرار گرفت. نتایج نشان داد به کارگیری الگوی گانیه در طراحی آموزشی درس علوم تجربی در مقایسه با شیوه مرسوم باعث افزایش یادگیری و یادداری میشود؛ اما از نظر انگیزش پیشرفت بین دو گروه تفاوت معناداری وجود ندارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| طراحی آموزشی؛ الگوی گانیه؛ شیوه مرسوم؛ یادگیری؛ یادداری؛ انگیزش پیشرفت تحصیلی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,260 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,082 |
||