تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,343 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,956 |
رابطه سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) با هدفهای پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان سال اول | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 40، فروردین 1393، صفحه 61-79 اصل مقاله (2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین محبی نورالدین وند* ؛ منیجه شهنی ییلاق؛ حسن پاشا شریفی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) با هدفهای پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان سال اول انجام گرفت. به همین منظور از بین دانشجویان سال اول کارشناسی دو دانشگاه آزاد اسلامی مسجد سلیمان و اهواز520 نفر (262 پسر و 258 دختر) به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس امیدواری گرایشی بزرگسالان، آزمون جهتگیری زندگی (فرم تجدید نظر شده)، مقیاس تابآوری و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی که 4 مؤلفه سرمایه روانشناختی را اندازه گیری میکنند و جهت اندازهگیری اهداف پیشرفت از خرده مقیاسهای هدفهای تبحر گرا، عملکرد گرا و عملکرد گریز از مجموعه الگوهای یادگیری سازگار و خرده مقیاس هدف تبحر گریز از مجموعه مقیاسهای هدفهای پیشرفت اندرو و همکاران استفاده شد. عملکرد تحصیلی نیز با استفاده از میانگین نمرههای پایانی اندازهگیری شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل عامل تأییدی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه روانشناختی و 4 مؤلفه آن با هدفهای تبحر گرا، عملکرد گرا و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت معنادار و با هدف عملکرد گریز رابطه منفی معنادار دارند. همچنین، اهداف پیشرفت با عملکرد تحصیلی دارای رابطه معنادار هستند. به علاوه، ترکیب چهار متغیر امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی بهتر میتواند جهتگیری هدف تبحر گرایی و عملکرد تحصیلی دانشجویان را پیشبینی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه روانشناختی؛ امید؛ خوشبینی؛ تابآوری؛ خودکارآمدی؛ هدفهای پیشرفت و عملکرد تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,339 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,276 |