تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,343 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,956 |
شناسایی سبکهای یادگیری: بازنگری در طراحی برنامه درسی نظام آموزشی فنی و حرفهای | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 41، تیر 1393، صفحه 1-11 اصل مقاله (1.54 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی غنایی1؛ اعظم محمدزاده قصر* 2؛ حمیده پاکمهر2؛ الهه حجار3 | ||
11عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران و عضو مرکز پژوهشی علوم شناختی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
22و 3دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
34کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر با هدف بررسی سبکهای یادگیری دانشآموزان پیرامون طراحی برنامه درسی نظام آموشی فنی و حرفهای صورت پذیرفت. روش مورد استفاده توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان فنی و حرفهای شهر مشهد سال 91 ـ 1390 هستند. بدین منظور، تعداد 193 دانشآموز فنی و حرفهای با استفاده از فرمول حجم نمونه و به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامه سبکهای یادگیری وارک را تکمیل نمودند که روایی و پایایی آن احراز شده بود. دادههای حاصل با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آماریِ تحلیل واریانس یک طرفه دورن آزمودنیها، تحلیل واریانس چند متغیری، همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده تفسیر شدند. یافتهها نشان داد که بین سبکهای یادگیری دانشآموزان فنی و حرفهای تفاوت معناداری وجود دارد (000/0p < ) و سبک غالب گروه مورد بررسی سبک شنیداری است. دانشآموزان دختر به سبک دیداری و دانشآموزان پسر به سبکهای خواندنی ـ نوشتنی و شنیداری گرایش داشتند (05/0p < )دانشآموزان پایه دوم به سبک دیداری و دانشآموزان پایه سوم به سبکهای خواندنی ـ نوشتنی و شنیداری گرایش داشتند (05/0p < ) و از بین سبکهای یادگیری تنها بین سبک دیداری و موفقیت تحصیلی رابطه معناداری وجود داشت. به نظر میرسد با توجه به ماهیت رشتههای فنی و حرفهای و حاکمیت سبک شنیداری بر این نظام، عناصر برنامههای درسی نیاز به بازنگری داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک یادگیری؛ برنامه درسی؛ عناصر برنامه درسی؛ نظام فنی و حرفهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 577 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |