| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,577,545 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,275,565 |
عوامل فرهنگی مؤثر برتدریس خلاق از دیدگاه اساتید دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
| پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
| مقاله 7، دوره 11، شماره 41، تیر 1393، صفحه 74-87 اصل مقاله (1.96 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سکینه محبی امین* 1؛ حسین جعفری ثانی2؛ محمود سعیدی رضوانی2؛ امیر امین یزدی2 | ||
| 11دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| 22، 3و4دانشیارگروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| چکیده | ||
| فرایند یاددهی ـ یادگیری در هر فرهنگ با نظر به ادراکات و برداشتهای کنشگران اصلی آن متفاوت است. این مقاله فرهنگ تدریس خلاق را در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد شناسایی و تحلیل قرار داده است. با استفاده از روش تحقیق کیفی، نمونهگیری هدفمند و بر اساس منطق اشباع نظری، دیدگاههای 16 نفر از اساتید دانشکده مذکور شناسایی شد. دادهها با استفاده از ابزار مصاحبه غیرساختارمند یا عمیق جمعآوری گردید و از طریق روش کدگذاری تحلیل شد. یافتهها در پنج مقوله شامل: ویژگیهای دانشجویان، فاصله قدرت استاد ـ دانشجو، وابستگی دانشجو به استاد، نگرش ستایشگرانه به علم و تأکید بر پژوهش و فقدان دانش تربیتی اساتید دسته بندی شد. نتایج نشان داد که اساتید تصورات متفاوتی نسبت به ویژگیهای دانشجویان دارند و بر وجود یک مرز مشخص بین دانشجوواستاد تأکید میکنند. علاوه بر این، یافتهها نشان داد که از نظر اساتید، دانشجویان تمایل دارند درس را مستقیماً از استاد بیامورند و همچنین به بحث و چالش در فرایند تدریس تمایلی ندارند. تأکید بر پژوهش و فقدان دانش تربیتی نیز از جمله عوامل مؤثر دیگر بر فرایند تدریس خلاق شناسایی شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اساتید؛ تدریس خلاق؛ عوامل فرهنگی؛ دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 372 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 165 |
||