تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,378 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,985 |
بررسی رابطه بین سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری با عملکرد تحصیلی در دانشجویان | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 11، دوره 11، شماره 41، تیر 1393، صفحه 135-146 اصل مقاله (1.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علیرضا بخشایش* | ||
استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی رابطه سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد یزد انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی ـ همبستگی بود و سه پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ ـ واگنر (Sternberg-Wagner) ، راهبردهای یادگیری ASSIST و عملکرد تحصیلی درتاج (Dortaj) ، توسط 350 نفر از دانشجویان (220 پسر و 130 دختر) که به صورت نمونهگیری طبقهای انتخاب شده بودند، تکمیل و بررسی شد. دادهها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون(Pearson) ، رگرسیون چندگانه مدل ورود(ENTER) و آزمون t تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان دادند که بین سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری عمیق و راهبردی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و تنها بین راهبرد یادگیری سطحی با عملکرد تحصیلی رابطه معناداری به دست نیامد. از متغیر سبکهای تفکر سه سطح و از متغیر راهبردهای یادگیری یک سطح در پیشبینی عملکرد دانشجویان سهیم بودند. دو جنس در متغیرسبکهای تفکر قانونی، محافظهکار، سلسله مراتبی، آنارشی و درونی تفاوت معنادار نشان دادند. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای یادگیری؛ سبکهای تفکر؛ عملکرد تحصیلی؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 634 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 292 |