تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,463,691 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,475,973 |
بررسی مقایسهای سه دیدگاه رایج در تفکر انتقادی و دلالتهای تربیتی آنها دیدگاه ریچارد پل، رابرت انیس و برتراند راسل | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 42، مهر 1393، صفحه 12-23 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه وجدانی* 1؛ مهدی سجادی2 | ||
11دانشجوی دکتری علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
22دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تفکر انتقادی بخش مهمی از برنامه تعلیم و تربیت را تشکیل میدهد و باید در تمام مقاطع تحصیلی و با تمام دروس یکپارچه شود. در این مقاله، دیدگاه ریچارد پل، برتراند راسل و رابرت انیس درمورد چیستی و ماهیت تفکر انتقادی، مؤلفههای اساسی آن و روشهای تقویت و پرورش آن مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. روش این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، به صورت تطبیقی است. نتایج تحقیق نشانگر وجود برخی تفاوتها میان دیدگاه پل، انیس و راسل درمورد تفکر انتقادی است. به ویژه دیدگاه راسل تفاوتهای بیشتری با دو دیدگاه دیگر دارد. پل و انیس به طور اختصاصی و منسجم در مورد تفکر انتقادی نوشتهاند که برنامههای دقیقی برای عملیاتی نمودن و چگونگی تلفیق تفکر انتقادی با برنامههای آموزشی و درسی مطرح کردهاند و دیدگاه آنها تمایل بیشتری به سوی دیدگاه روانشناختی دارد؛ در حالی که بحث راسل، بیشتر صبغه فلسفی و نظری دارد و تفکر انتقادی را در قالب مفهومی انسان گرایانه از تربیت تبیین و توجیه میکند. اما به رغم این تفاوتها، هرسه متفکر در این زمینه اتفاق نظر دارند که پرورش تفکر انتقادی باید هر دو حیطه «باور» و «عمل» متربیان را تحت پوشش قرار دهد و علاوه بر آموزش، در موقعیتهای عملی تمرین شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ ریچارد پل؛ برتراند راسل؛ رابرت انیس | ||
مراجع | ||
Alipoor, V., Seifnaraghi, M., Naderi, E., Shariatmadari, N.(2013). Reflection on the Barriers to Critical Thinking in the Curriculum of Secondary Education. Research in Curriculum Planning. Vol 10, No 9( Continus 36(, Spring 2013, pp 1-15[Persian]. Angeli, Charola.M. (1997). Examinating the effects of context –free and context - situated instructional strategies on learners critical thinking. Indian University. Egner, R. E.(1971). Bertrand Russell's best: silhouettes in satir ( A. Govahi, Trans. ). Tehran: Publishing Company[Persian]. Eisner, E. W. (1983 ): The Kind of Schools We Need, Educational Leadership, Oct. 1983, P 48-55 Elder, L. & Paul, R. (2008 ): Critical Thinking in a World of Accelerating Change and Complexity, Social Education, V 72, Iss. 7 P388-345 Elder, L. & Paul, R.(2001): Critical Thinking to Some Purpose, Journal of Developmental Education, vol 25- D 10 Elder, L & Paul, R. (1994), Critical Thinking: Why We Must Transform our Thinking? Journal of Developmental Education, 18, 34-35 Enniss, R. H. ( 2008 ): An Outline of Goals for a Critical Thinking Curriculum and its Assessment ( http://www. CriticalThinking.net). Ennis, R. h. (2002) An outline of goals for a critical thinking curriculum and its assessment, available at:http://faculty. ed. Uiuc.edu/rhennis Ennis,R.(1996).Critical Thinking.(Upper Saddle River, NJ :Prentice Hall). Enniss, R. H. (1993): Critical Thinking Assessment, Theory into Practice, 32 (3), 179-186 Ennis, R(1987a)."A Taxonomy of Critical Thinking Dispositions and Abilities."(New York:W .H. Freeman). Ennis, R(1987 b): Integrating Critical Thinking Skill into the Classroom, College Student Journal, Vol 41, 326-353 Enniss, R. H. ( 1985 a ): A Logical Basis for Measuring Critical Thinking Skills, Educational Leadership, 43, 2, 44-49 Ennis,R. H.(1985 b): Goal for a Critical Thinking Curriculum, Alexandera, VA, Association For Supervision and Curriculum Development, 1985, pp. 46-54 Faramarz Gharamaleki, A.(2006). Methodology of Religious Studies. Mashhad: Razavi University of Islamic Sciences[Persian]. Halpern, D. F. (1993). Assessing the effectiveness of critical thinking instruction. The Journal of General Education, 42 (4), 238- 254. Hare, W.(2006). Bertrand Russell on Critical Thinking, Availible at: http://www.bu.edu/wcp/Papers/Educ/EducHare.ht Hatcher, D. L. (2006 ): Stand- Alone Versus Integrated Critical Thinking, Journal of General Education, V 55, N 3-4, P 247-272 Jafari, M. T.(1985). Review and Critique of Russell's Thoughts ( M. T. Jafari, Trans. ). Tehran: Amir Kabir Publication. [Persian]. Javadi Amuli, A.(2008). The Role of Intellect in the Geometry of Religious Knowledge . Qom: Esra Publication. [Persian]. Lynda, M. ; Stacy, D. T. & Lynne, R. (2008 ): Online Scenarios in FCS College Courses: Enhancing Critical Thinking Skills, Journal of Family and Consumer Sciences, V 100,n 2, P 25 – 30 Paul, R (2005) The State of Critical Thinking Today, New Directions for Community Colleges, 130, 27-40 Paul, R. and Elder, L.(2000) Critical Thinking: the path to responsible citizenship, High school Magazine, 7 no810015ap2000. Poul, R. (1993 a) what every person need to survive in a rapidly changing world, publisher: foundation for critical thinking code: 101 B. Paul,R.(1993b).Critical Thinking.JaneWillsen&A.J.A.Binker ,eds. Santa Rose Paul,R.(1990).Critical Thinking : What Every Person Needs to Survey in a Rapidly Changing World (Rohnert Park, CA: Center for Critical Thinking and Moral Critiqe). Russell, B. (1982 a). In Praise of Idleness ( E. Yonesi, Trans.). Tehran: Razi Publication. [Persian]. Russell, B. ( 1982 b). Power ( N. Daryabandari, Trans.). Tehran: kharazmi Publication. [Persian]. Russell, B. (1981). The Future of Man ( M. Meshkin, Trans.). Tehran: Morvarid Publication. [Persian]. Russel, B.(1968). Unpopular Essays, London, unwinbooks. Sarmad, Z., Bazargan, A., Hejazi, E. ( 1997). Research Methods in the Behavioral Sciences. Tehran: Agah Publication. [Persian]. Scriven, M. & Paul, R. (2007 ): Defining Critical Thinking. The Critical Thinking Community: Foundation for Critical Thinking ( http://www. CriticalThinking .org ) Siegel, H. (1988). Educating reason: Rationality, critical thinking, and education. New York: Routledge. Seigel, H. (1980): Critical Thinking as an Educational Ideal, Educational Forum,45,1,P 7 – 23 Snyder, L. G. & Snyder, M. (2008 ): Teaching critical thinking and Problem Solving Skills, Data Pi Epsilon Journal, little Rock: V 50, Iss. 2, P 90-100. Talebzadeh Nobarian, M., Mirloo, M. M., Mosavi, S. H.(2011). Reflecting the Russell’s educational thoughts. Journal of Foundations of Education, Vol 1, No 2, pp 59-82 [Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 758 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 359 |