| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,557,848 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,267,044 |
مقایسه و تحلیل تطبیقی مقامات عرفانی در دیدگاه عطّار و قاسم انوار | ||
| فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی | ||
| مقاله 3، دوره 13، شماره 9، اردیبهشت 1396، صفحه 47-68 اصل مقاله (4.71 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| سید علی کرامتی مقدم* | ||
| دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهی بهشتی مشهد | ||
| چکیده | ||
| مشایخ و بزرگان طریقت دربارۀ مبانی و اصول تصوف دیدگاههای متفاوتی دارند. اگر چه تمامی آنان برای رسیدن به کمال تلاش میکنند ولی بر راه رسیدن به » الطرق الی الله بعدد انفاس الخلائق « : مبنای سخن مشهور هدف و شیوۀ آنان در سیر و سلوک با یکدیگر تفاوت دارد. برای نمونه مقامات هفتگانه که هر سالک برای رسیدن به کمال باید طی کند در - - دیدگاه مشایخ متفاوت به نظر میرسد. عطّارنیشابوری در قرن هفتم، مقامهای عرفانی را که به فراموشی سپرده شده بود، احیا و در قالبی نو ارائه کرد. بعد از عطّار بسیاری از مشایخ و بزرگان تصوف از اندیشههای او تأثیر پذیرفتهاند. قاسم انوار، از عارفان و شاعران عصر صفوى، در سیر و سلوک خویش در مدتی کوتاه توانست مدارج عالیۀ سلوک و مقامات طریقت را طی کند و بعد از طی مراحل و درجات عرفانی اجازۀ ارشاد یابد و مریدان زیادی را پرورش دهد. در این مقاله تلاش شده که دیدگاه عرفانی قاسم انوار دربارۀ مقامات عرفانی بیان شود همچنین مشخص شود که قاسم انوار در بیان اندیشههای عرفانی و سیر و سلوک صوفیانۀ خویش بیشتر تحت تأثیر اندیشههای کدام یک از بزرگان تصوف بوده است؟ برای رسیدن به این هدف در این پژوهش ابتدا اندیشهها و نوآوریهای عرفانی عطّار پیرامون مقامات هفتگانه تبیین شده است. سپس دیدگاه قاسم انوار دربارۀ هر کدام از این مقامات بهطور جداگانه همراه با شواهد شعری نقد و بررسی و با اندیشههای عطّار مقایسه شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تصوف؛ مقامات؛ عطّار؛ مشایخ صوفیه و قاسم انوار | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 470 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 424 |
||