| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,613,061 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,292,363 |
ملامتیان و بازتابِ اندیشه هایِ آنان در غزلیاتِ عطّار و مولانا | ||
| فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی | ||
| مقاله 5، دوره 13، شماره 9، اردیبهشت 1396، صفحه 97-123 اصل مقاله (6.76 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| نجلا ابراهیمی طلب* | ||
| چکیده | ||
| لامتیّه، فرقهای از خراسان و به خصوص از مردم نیشابور بودند؛ ملامتی به دنبال این تفّکر است که عبادت، پارسایی، زهد و علم و حال خود را پوشیده نگاه دارد، چه ایشان عبادات خود را سِرّی بین خود و خدا میداند و لذا آگاهی دیگران بر اعمال خود را نمیپذیرند؛ از مبلّغان و مروّجان این فرقه میتوان حمدون قصّار را نام برد؛ این جریان در واقع نهضتی بود علیه مقّدسمآبی برخی از صوفیان که زهد را به آفت ریا و تزویر آلوده بودند. تعلیمات این مکتب ملامتیه یا فرقۀ افراطی آن، قلندریه در نهایت وارد - - شهرت یافتند؛ » قلندریات « ادبیّات شد و اشعاری را پدید آورد که به قلندریات، به اشعاری گفته میشود که اساس آن تخریب ظاهر است و شاعر در آن از اموری سخن میگوید که میتواند مایۀ بدنامی شود، مانند: رفتن به میخانه، ادعای کفر، انجام محرّمات، عشق به ترسا، رندی و لااُبالیگری و ...؛ غزلیات عطّار و مولوی از مهمترین اشعار عارفانه و قلندرانهای هستند که سنایی بنیانگذار آن بود؛ این مقاله بر آن است که به تحلیل چگونگی پیدایش مکتب ملامتیّه و عقاید آنان و نفوذ این افکار در ادبیّات گذشته بپردازد و سپس، محورهای فکری این فرقه را در غزلیات عطّار و مولانا دستهبندی و بررسی نماید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ملامتیّه؛ قلندریّه؛ غزل؛ شعر عرفانی؛ عطّار؛ مولوی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,057 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 657 |
||