تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,157 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,823 |
آموزش ضدتبعیض و تعصب نژادی در قصههای تمثیلی مثنوی، مصداق جامعه و تربیت چند فرهنگی | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 33، آبان 1396، صفحه 98-113 اصل مقاله (175.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرهاد کاکه رش* 1؛ حسین آریان2 | ||
1عضو هیأ ت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
چکیده | ||
این مقاله در پی آن است مقوله «آموزش ضد تبعیض و تعصب نژادی» را که یکی از مؤلفههای جامعه و تربیت چندفرهنگی است در قصههای تمثیلی مثنوی، بررسی کند و مصداق و نمود نظریههای مدرن را در نگاه نو به ادبیات کلاسیک، براساس هنرآفرینیهای مولوی نشان دهد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و واحد تحلیل، مضمون حکایات یا آموزهها بوده است. نتیجه مقاله نشان ازآن است که رویکرد تربیت چند فرهنگی در آموزش ضد تبعیض و تعصب نژادی، در نظرگاه عرفانی و مسالمتآمیز مولانا تربیت چندفرهنگی در مثنوی مولوی، نمود فراوان داشته مهمترین درونمایههای تربیت چندفرهنگی چون آموزش ضدتبعیض و تعصب نژادی را در آثار خود نمایان ساخته و زیر بنای فکری و خمیرمایهی ذهنی وی، در این زمینه، از تعالیم و آموزههای قرآنی و دینی سرچشمه گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
مولوی؛ مثنوی؛ قصههای تمثیلی؛ تربیت چندفرهنگی؛ جامعه | ||
مراجع | ||
1- انوشیروانی، (1389)، ضرورت ادبیات تطبیقی در ایران، فصلنامه ادبیات تطبیقی، ش 1، سال اول 2- جعفری، اسدالله، (1381)، مجلۀ قصه و قصهپردازی در مثنوی مولوی، فصلنامه ادبیات داستانی، آبان 1381، شماره 62، (صفحه 4 از 66 تا 69). 3- زمانی، کریم، (1379)، شرح جامع مثنوی، تهران: اطلاعات. 4- _________، (1383)، میناگرعشق، تهران، نی. 5- سیدقطب، (1359)، آفرینش هنری در قرآن، (التصویرالفنی...)، ترجمهی محمدمهدی فولادوند، تهران: بنیاد قرآن. 6- شریعتمداری، علی، (1383)، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: امیر کبیر. 7- شفیعی کدکنی، محمّد رضا، (1391)، شرح غزلیّات شمس، تهران: سخن. 8- ــــــــــــــــــــــــــــ، (1372)، «نظرخواهی در باب فرهنگ، فرهنگ گذشته و نیازهای امروز»، فصلنامهی هستی، تهران، شماره نخست بهاری. 9- صادقی، علیرضا، (1389)، بررسی سند برنامه در سیمای جمهوری اسلامی ایران بر اساس رویکرد آموزش چندفرهنگی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال پنجم، شماره 18، پاییز، صص 190-215. 10- صالحی امیری، سیدرضا، (1385)، مدیریت تنوع قومی مبتنی بر نظریههای سرمایه اجتماعی، مجله راهبرد، تابستان، شماره 40، از صفحه 37 تا 50. 11- عبدلی سلطانی، جواد، (1393)، نگاهی به آموزش چندفرهنگی در کتابهای ادبیات فارسی، مجله علمی– پژوهشی ادبیات فارسی خوی: دانشگاه آزاد اسلامی خوی. 12- عراقیه و همکاران، علی رضا و همکاران، (1388)، مطالعات بین رشتهای، راهبردی به سوی برنامه درسی چندفرهنگی، فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، دوره دوم، شماره 1، زمستان 1388، صص 165-149. 13- فروزان فر، بدیعالزمان، (1381)، شرح مثنوی شریف، تهران: زوّار، چ دهم. 14- کاکهرش، فرهاد، (1393)، مولانا شاعری در فراسوی مرزها و زمانها، و قرابت گونههای فکری در اندیشههای تربیتی مولوی وجان دیوئی، «فرهنگ، ادبیات و زبانها»، اسلواکی. 15- مولوی، جلال الدّین محمّد، (1390)، مثنوی معنوی، تصحیح توفیق سبحانی تهران: سازمان چاپ و انتشارات. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 342 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 459 |