| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,570,493 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,272,200 |
اراده الهی از دیدگاه غزالی و ابو هاشم جبایی | ||
| مطالعات فقهی و فلسفی | ||
| مقاله 6، دوره 7، شماره 25، فروردین 1395، صفحه 89-109 اصل مقاله (362.9 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سید سجاد ساداتی زاده* 1؛ علی صبری2 | ||
| 1عضو هیئت علمی گروه فلسفه، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی | ||
| چکیده | ||
| شناخت خداوند به طرقی گوناگونی صورت میپذیرد که مهمترین و جنجالآمیزترین روشی که متکلمان در معرفت خداوند درزمینه تبیین و توضیح آن باهم اختلاف و بحث داشتند بحث صفات الهی بود. با تقسیم صفات خداوند به ثبوتی و سلبی یا ذاتی و فعلی مشاجرات بیشتری رؤیت شد. این نوشتار بر آن است به بررسی یکی از مهمترین صفات ثبوتی خداوند یعنی اراده، در دیدگاه دو متکلم شهیر اشعری (غزالی) و معتزلی (ابوهاشم جبایی) که هردو در اینکه خداوند دارای اراده است متفقاند، بپردازد. از طرفی ابوهاشم برخلاف دیگر معتزلیان و پدرش با گزینش نظریه حدوسط به طرح نظریه حال در باب صفات پرداخت و معتقد بود اراده خداوند حادث است اما نه در محل. غزالی از بزرگترین متکلمان اشعری که به موضعگیری در برابر گروههای مختلفی ازجمله معتزلیها پرداخت و در باب اراده الهی به قدیم بودن اراده رأی داد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اراده الهی؛ معتزله؛ اشاعره؛ مشیت؛ صفات خداوند | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 468 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 346 |
||