تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,232 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,891 |
بررسی « توبه » در مثنوی مولانا | ||
فصلنامه زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 6، خرداد 1390، صفحه 127-159 اصل مقاله (829.89 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسن حیدریان* | ||
دانش آموختهی کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسی و دبیر آموزش و پرورش ناحیهی 2 سنندج | ||
چکیده | ||
مقامات و احوال طریقت از آغاز پیدایش تصوّف، بنا بر شیوهی سلوک فرقههای گوناگون صوفیّه تقسیمبندیهایی دارد که گاه هم از جهت تعداد و هم از جهت تقدّم و تأخر با هم اختلافهایی دارند. امّا تقریباً تمامی فرقهها، توبه را اساس و اوّلین مرحلهی سلوک به شمار آوردهاند. مثنوی مولانا نیز از ابتدا که با « نی نامه» آغاز میشود، تا انتها که با حکایت ناتمام «دژ هوشربا» سرانجام میپذیرد، قصّهی جداییها و دوری از نیستان و برانگیختن انسان- انسان اسیر در چنبرهی نفس امّاره و حبسگاه خاک - در طلب اصل خویش است و سیر استکمالی انسان بدون توبه در ابتدای سلوک میسر نیست. بنابراین مولانا در جایجای مثنوی بنده را به توبه تشویق و تحریک میکند. این مقاله کوششی است در بررسی موضوع « توبه » از نگاه مولانا که پس از مقدّمه و نظر تعدادی از مشایخ صوفیّه در این مورد، دیدگاه خاصّ مولانا را در ارتباط با این مقوله پیگیری میکند. منابع مورد استفاده در این پژوهش در درجهی نخست آثار مولانا بهویژه « مثنوی» و سپس امّهات آثار عرفانی مرتبط با این موضوع است. نوع روش پژوهش در این مقاله عمدتاً تجزیه و تحلیل عقلانی و به صورت کتابخانهای است. نتیجهای که از این پژوهش به دست آمده آن است که: چون مولانا مثنوی را در حالت شور و سماع و مستی میسروده نکات عرفانی، به صورت پراکنده در خلال حکایتهای آن بیان شده است و برای دریافت دیدگاه مولانا در خصوص هر کدام از آنها ناگزیر باید شش دفترِ مثنوی را با دقّت هر چه تمام تر جُستوجُو کرد. این پژوهش تلاشی برای تدوین دیدگاه مولانا در زمینهی «توبه» به گونهای منظّم و منطقی است. با این هدف که پژوهندگان نکات عرفانی مثنوی برای بررسی این مقوله، نیازی به مطالعهی تمام مثنوی نداشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
توبه؛ مولانا؛ سالک؛ عرفان؛ تصوّف | ||
مراجع | ||
1- قرآن کریم، (1374)،ترجمهی بهاء الدّین خرمشاهی، تهران، انتشارات نیلوفر و جامی. 2- جام نامقی( ژنده پیل) ، احمد (1350 )، اُنْس التائبین وصراط الله المبین، تصحیح و توضیح: علی فاضل، تهران، بنیاد فرهنگ ایران. 3- حافظ، خواجه شمس الدّین محمّد، (1320)، دیوان حافظ شیرازی، به اهتمام: محمّد قزوینی و قاسم غنی، چاپ اوّل، تهران، کتابفروشی زوّار. 4- دهخدا ،علی اکبر، (1377)، لغت نامه،چاپ دوم از دوره ی جدید، تهران ، مؤسّسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. 5- زرّین کوب، عبدالحسین، (1373)، سرّ نَی، چاپ پنجم، تهران، انتشارات علمی. 6- سجّادی، سیّد جعفر،(1375)، فرهنگ لغات و اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، چاپ سوم، تهران، کتابخانه طهوری. 7- شجیعی، پوران،(1373)، جهان بینی عطّار، چاپ اوّل، تهران، نشر ویرایش. 8- عبّادی، قطب الدّین، (1347)، التصفیه فی احوال المتصوفه، تصحیح: غامحسین یوسفی، تهران، بنیاد فرهنگ ایران. 9- عطّارنیشابوری، فریدالدّین، (1374)، تذکرة الاولیاء ، تصحیح: محمّد استعلامی، چاپ هشتم، تهران، انتشارات زوّار. 10- غزّالی،امام محمّد، (1361)،کیمیای سعادت، تصحیح: احمد آرام، تهران ،کتابخانه مرکزی . 11- فروزانفر، بدیع الزّمان، (1376)، احادیث و قصص مثنوی،ترجمه و تنظیم مجدّد: حسین داوودی،چاپ اوّل، تهران، مؤسّسه انتشارات امیر کبیر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 751 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 271 |